جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

مداخله دولت؛ مانعی برای شفافیت بورس کالا/ رشد قیمت محصولات فولادی با خروج از بورس

یک کارشناس فولادی گفت: دخالت مستقیم در قیمت از سوی دولت نتیجه مثبتی نخواهد داشت و با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، شاهد افزایش قیمت این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود.

مداخله دولت؛ مانعی برای شفافیت بورس کالا/ رشد قیمت محصولات فولادی با خروج از بورس اخبار

علی بیات در گفتگو با فولادبان با موافقت عرضه فولاد در بورس، بیان کرد: در شرایط فعلی، برخی اوقات معاملات بورس کالا با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دلیل اصلی آن دخالت‌های دولت در روند معاملاتی است. به طور مثال، محصولات با قیمت‌گذاری دستوری و سقف رقابت عرضه می‌شود که همین موضوع باعث رشد تقاضای کاذب در بازار و افزایش قیمت‌ها در بازار خارج از بورس خواهد شد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت به جز مواقعی که دولت مداخلاتی در بورس کالا داشته، در باقی مواقع نظم و شفافیت موجود در بازار، به بخش مسکن نیز سرایت کرده است. در واقع با ساز و کار بورس کالا، طرف‌های خریدار و فروشنده مشخص هستند و می‌توان هرگونه دلالی و تخلف در این بازار را به‌ راحتی شناسایی کرد؛ چرا که تمام معاملات با جزئیات ثبت و ضبط می‌شود.

این کارشناس فولادی اظهار داشت: ایده خروج محصولات فولادی از چنین مکانیزمی، تاثیرات مخربی دارد؛ چرا که بورس تنها بستر شفاف برای معاملات و قابل رصد برای نهادهای نظارتی است. بنابراین خروج از بورس کالا، فاصله قیمتی بین قیمت اولیه و بازار را به شدت افزایش می‌دهد و به تورم، التهابات بازار، دلالی، رانت و کاهش تولید دامن خواهد زد.

به گفته بیات، اگر فضای رقابتی و بورس واقعی شکل بگیرد، قیمت‌ها رقابتی خواهند بود که در این صورت به نفع مصرف کننده و تولیدکننده تمام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، دولت باید با تنظیم‌گری و استفاده از ابزارهای مختلف، زمینه عرضه مطلوب کالاها را فراهم کند. در این میان دخالت مستقیم در قیمت از سوی دولت نتیجه مثبتی نخواهد داشت و با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، شاهد افزایش قیمت این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors