گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 7 آبان؛ جزییات رشد تولید فولاد ایران در شش ماهه نخست سال/ تقابل فولادی چشم‌بادامی‌ها و یانکی‌ها

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از ثبات قیمت اکثر مقاطع فولادی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 51 هزار و 800 تومان کار خود را آغاز کرد اما با مداخله بانک مرکزی اکنون به 51 هزار و 400 تومان رسیده است.

بررسی نرخ بازار مقاطع فولادی نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار میلگرد ثابت بوده و بازار نبشی و ناودانی هم همین مسیر را طی کردند. بازار تیرآهن هم با نرخ‌ روز گذشته مورد معامله قرار گرفت. در همین حال پروفیل که در معاملات چند روز گذشته روند ثابتی داشت امروز رشد کرد و ۵۰۰ تومان گران شد.

آمار نهایی معاملات بورس کالا نیز نشان می‌دهد که محصولی که امروز عرضه شد 100 درصد تقاضا داشت. امروز یکشنبه هفتم آبان ماه ۱۴۰۲، از ۲۴ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا، ۱۰۰ درصد محصولات به معامله رسیدند. در همین حال، ۲۴ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در دسترس مشتریان قرار گرفت و ۱۰۰ درصد آن به فروش رسید. ضمن اینکه قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول ۱۲۶ هزار و ۸۳۲ ریال است که نسبت به قیمت پایه تغییری نداشته است.

آمار و ارقام در تولید فولاد ایران نشان می‌دهد وضعیت نسبت به قبل مطلوب‌تر شده است. شرکت‌های داخلی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۱۵ میلیون و ۴۲۲ هزار تن فولاد میانی (شمش شامل بیلت، بلوم و اسلب) تولید کردند که در مقایسه با رقم تولید شده در مدت مشابه سال گذشته (۱۵ میلیون و ۳۹۶ هزار تن)، نزدیک ‌به ۲ دهم درصد رشد نشان می‌دهد. میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و انواع ورق) در ۶ ماهه امسال به ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۸۳۵ هزار تن بود که حاکی از افزایش حدود سه درصدی تولید این نوع محصولات است.

میزان تولید آهن اسفنجی نیز با رشد حدود ۶ درصدی به ۱۸ میلیون و ۸۵۷ هزار تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ میلیون و ۸۰۸ هزار تن بود. شرکت‌های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، سه میلیون و ۶۹۰ هزار تن فولاد میانی و یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر کردند که این رقم نسبت به صادرات مدت مشابه سال گذشته (۲ میلیون و ۹۳۷ هزار تن فولاد میانی و یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن انواع محصولات فولادی)، به ترتیب ۲۵.۶ درصد و هشت درصد رشد یافت.

بررسی وضعیت بازار جهانی نشان می‌أهد اختلاف دو ابر قدرت اقتصادی جهان در زمینه فولاد بالا گرفته است. فروش برنامه‌ریزی شده گروه معدنی «Chemaf Resources» که معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو را اداره می‌کند، تنش بین ایالات متحده و چین برای دسترسی به منابع آفریقا را تشدید می‌کند زیرا واشنگتن به دنبال قطع دسترسی پکن به این منابع است. فروش برنامه‌ریزی شده گروه معدنی «Chemaf Resources» که معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو را اداره می‌کند، تنش بین ایالات متحده و چین برای دسترسی به منابع آفریقا را تشدید می‌کند زیرا واشنگتن به دنبال قطع دسترسی پکن به این منابع است. این کمپانی دچار بحران، مستقر در امارات متحده عربی یک مشاور را برای رسیدگی به امر فروش خود و معادن استراتژیک در جمهوری دموکراتیک کنگو استخدام کرده و مبلغ فروش آن را یک میلیارد دلار قرار داده است.

روسای کمپانی «Chemaf Resources» با حمایت گروه تجارتی «Trafigura Group» پس از افت قیمت کبالت، می‌خواهند آن را بفروشند. روند فروش این کمپانی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی آغاز شد و نظر مساعد سرمایه‌‎گذاران چینی را به خود جلب کرد؛ در حالی که دولت واشنگتن تلاش می‌کند تا پیشنهادهایی را از سوی خریداران غربی یا شرقی به منظور جلوگیری از دسترسی چین به این منابع معدنی در جمهوری دموکراتیک کنگو مطرح کند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد محصولات شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند.

علاوه بر این، فروشندگان در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

همچنین، در بازار تیرآهن در بخش شاخه‌ای و کیلویی شاهد ثبات قیمت ها بودیم.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات 500 تومان افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *