گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 26 مهر؛ الاکلنگ قیمتی دلار و فولاد/ جزییات تولید و صادرات فولاد ترکیه به روایت آمار

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از افت قیمت میلگرد و پروفیل حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار اکنون در بازار غیر رسمی حدود 51 هزار و 300 تومان است که از ابتدای معاملات کاهش 200 تومانی داشته اما روند نسبت به روز گذشته افزایشی بوده است.

قیمت برخی مقاطع فولادی امکروز با نوسان همراه بود. قیمت میلگرد در بازار کاهش را طی کرد اما در بازار نبشی و ناودانی با ثبات قیمت همراه بود. بازار تیرآهن نیز تغییر قیمتی نداشت اما بر خلاف روزهای گذشته که پروفیل افزایش و ثبات قیمت را طی می‌کرد امروز با کاهش قیمت‌ها همراه بود.

در بازار جهانی نیز نوسانات قیمت را شاهد بودیم. به طوریکه شمش دریای سیاه‌ که طی هفته‌های گذشته میلادی در نوسان قرار داشت امروز هم با همان نرخ روز گذشته معاملع شد و 465 دلار در هر تن قیمت خورد. شمش داخلی چین نیز امروز قرمزپوش بود و کاهش اندکی را تجربه کرد.

شمش آسیای جنوب شرقی اما روند افزایشی را طی کرد و با نرخ 515 دلار در هر تن معامله شد. میلگرد صادراتی ترکیه هم بدون تغییر قیمت با همان نرخ 555 دلار در هر تن به معامله رسید. ورق گرم و سرد CIS نیز با ترتیب با نرخهای 565 و 695 دلار در هر تن قیمت خوردند.

آمارها نشان می‌دهد صادرات فولاد هند در شش ماهه آوریل تا سپتامبر با رشد مصرف داخلی و ضعف تقاضای جهانی تقریباً 15 درصد کاهش یافته و به 4.23 میلیون تن رسید. صادرات در ژانویه تا سپتامبر نیز با 26 درصد کاهش به 6.6 میلیون تن رسید. صادرات فولاد هند ممکن است در کوتاه مدت با کاهش تقاضای جهانی کاهش یابد. تمام دنیا فعلا پیگیر درگیری اسرائیل و فلسطین است که تشدید خواهد شد یا نه. در چنین شرایطی، در صورتی که تورم مجددا بالا برود، تقاضای جهانی ممکن است بیشتر کاهش یابد.

در ماه گذشته میلادی (سپتامبر) آلمان اصلی‌ترین مقصد صادراتی فولادسازان ترک بود و ارزش صادرات آنها به این مقصد به ۲۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌رسید. رومانی نیز دومین مقصد مهم صادرات فولاد ترکیه در ماه گذشته بود و ارزش صادرات فولاد این کشور به ۱۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

رتبه سوم مقاصد صادراتی از مبدا ترکیه نیز به اسراییل اختصاص داشت و ترک‌هادر ماه سپتامبر ۱۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد به این کشور صادر کردند. همچنین در ماه سپتامبر امسال صادرات فولاد ترکیه به یمن نسبت به سپتامبر سال گذشته ۱۰۱ درصد و صادرات آن به مصر در این ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد، در پی این افزایش حجم صادرات این دو کشور به فهرست مقاصد اصلی صادراتی فولاد ترکیه وارد شدند.

در همین حال بنا بر گزارش انجمن صادرکنندگان فلزات آهنی و غیرآهنی مدیترانه رومانی، الجزایر و عراق اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه در ماه گذشته میلادی بودند.

بنا بر گزارش وب‌سایت جی‌ام‌کِی سنتر، فولادسازان ترک در ماه هشتم (اوت) سال ۲۰۲۳ تولید فولاد خود را نسبت به ماه هفتم (ژوئیه) ۳.۵ درصد کاهش دادند و به ۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تن رساندند. حجم تولید فولاد ترکیه در این ماه نسبت به ماه اوت سال گذشته نیز ۱.۶ درصد کاهش داشت. همچنین تولید فولاد ترکیه در کل هشت ماهه سال ۲۰۲۳ به ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که این حجم از تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۱ درصد کاهش داشت.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد یک شرکت ها قیمت محصولات خود را 200 تومان کاهش داد و باقی شرکت ها ثبات قیمتی داشتند.

در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات ثابت اعلام شد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات هم در بخش کیلویی و هم در بخش شاخه ای بدون تغییر اعلام شد.

در بازار پروفیل،شرکت ها قیمت محصولات خود با 300 تا 700 تومان کاهش اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *