در گفتگو با فولادبان مطرح شد:

نگاهی به چالش تأمین انرژی تولیدکنندگان فعال در زنجیره فولاد/ رونمایی از تهدید جدید فولادی ایران در منطقه

یک کارشناس فولادی گفت: تأمین انرژی برای تولیدکنندگان فعال در زنجیره فولاد ایران یک چالش محسوب می‌شود و نبود گاز و برق مورد نیاز تولید یک بحران به شمار می‌آید.

یاسر محبی در گفتگو با فولادبان با اشاره به موانع تولید و صادرات فولاد کشور اظهار کرد: براساس گزارش‌های منتشر شده، صنعت فولاد در 6 ماه اول سال جاری با چند چالش عمده از جمله انرژی، تحرکات کشورهای عربی و هند، موانع قانونی دولت و تأمین مواد اولیه روبرو شده، این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد زنجیره فولاد سهم ۱۴ درصدی در ارزآوری کشور را دارد به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن محصولات فولادی به دیگر کشورهای جهان را صادر کردیم.

وی گفت: زنجیره فولاد در کشور اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارد و عدد قابل توجه نزدیک به ۲ میلیون نفر در کشور، درآمدشان را از طریق این صنعت کسب می‌کنند اما این صنعت در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از سال 1397 چالش‌های سنگینی را تجربه کرده که شامل تحریم‌های گسترده علیه این حوزه استراتژیک کشور بوده است.

این کارشناس صنعت فولاد معتقد است: اگرچه تولید فولاد ایران رشد کرده اما با این حال، روند گسترده تحریم‌ها تولید و صادرات این بخش صنعتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

محبی با بیان اینکه در حال حاضر چالش بزرگ فولادی‌ها محدودیت انرژی است، تصریح کرد:: مهم‌ترین چالش صنعت فولاد کشور در سال جاری و البته برای کل صنایع کشور، بحث محدودیت‌های انرژی است که می‌تواند بلندپروازی این حوزه برای حضور در بخش بین‌المللی را متوقف کند. در واقع تأمین انرژی برای تولیدکنندگان فعال در زنجیره فولاد ایران یک چالش محسوب می‌شود و نبود گاز و برق مورد نیاز تولید یک بحران به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بحران انرژی در حالی گریبان‌گیر صنعت فولاد کشور شده که ایران پس از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان است و این فراوانی انرژی می‌توانست امتیازی برای فولادسازان ایران محسوب شود و قدرت رقابت آنها را در بازارهای جهانی بالا ببرد اما حالا تامین نشدن انرژی تبدیل به بحرانی شده که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.

این کارشناس فولادی در پایان اظهارداشت: پاکستان در جنوب شرق ایران در حال توسعه طرح‌های فولادی است و در جنوب هم امارات موفق شده با تامین گاز مورد نیاز، طرح‌های فولادی تعریف کند. همچنین کشورهای عمان و عربستان طرح‌های جدید فولادی را در دستور کار دارند. تمام این موارد به معنای شکل‌گیری جریانی از رشد تولید فولاد در منطقه خاورمیانه است که می‌تواند تهدیدی برای صادرات فولاد ایران در سال‌های پیش رو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *