جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 مهر 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
عضو انجمن نوردکاران بیان کرد:

دلایل جهش صادراتی فولاد ایران در 5 ماهه امسال/ دامپینگ شرکت‌های بزرگ فولادی راه را برای نوردکاران دشوار کرد

رئیس اسبق انجمن نوردکاران گفت: حجم صادرات ایران افزایش پیدا می‌کند، اما متأسفانه حجم ریالی آن کاهش یافته است و این درحالیست که شرکت‌های تولیدکننده نوردکار، قدرت تأمین مواد اولیه را ندارند و حتی از صادرات محصولات خود باز مانده‌اند.

دلایل جهش صادراتی فولاد ایران در 5 ماهه امسال/ دامپینگ شرکت‌های بزرگ فولادی راه را برای نوردکاران دشوار کرد اخبار

احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان در رابطه با دلایل جهش صادراتی فولاد ایران در 5 ماهه امسال بیان کرد: متأسفانه در کشور بورس کالا برای عرضه محصولات، راهکارهای خوبی ندارد و با این وجود تمام شرکت‌ها الزام به عرضه در بورس هستند. این درحالیست که بسیاری از محصولات عرضه شده به فروش نمی‌روند و حتی ارگان‌های دولتی و سازمان‌هایی که مصرف کننده مقاطع طویل مانند میلگرد هستند، در بورس خرید نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: در اکثر مواقع حدود 10 درصد محصولات عرضه می‌شوند و مابقی آن روی دست تولیدکنندگان می‌ماند که این اتفاق باعث می‌شود ظرفیت تولید شرکت‌ها کاهش پیدا کند. البته محصولات باقی مانده برای فروش در بازارهای صادراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که در بورس کالا به فروش نرفته است. بنابراین به آنها مجوز صادرات می‌دهند که متاسفانه این کالاها نیز با قیمت‌های ارزان صادر می‌شوند.

رئیس اسبق انجمن نوردکاران تصریح کرد: در این راستا، آمارها نشان می‌دهد بخش خصوصی حدود 105 درصد ارز حاصل از صادرات را به شبکه بانکی تقدیم کرده و وضعیت بهتری نسبت به بخش خصولتی و دولتی در زمینه بازگشت ارز دارد؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت خصوصی‌ها تعهدات ارزی خود را کاملاً پاس کرده‌اند.

به گفته رضوی نیک، در بخش خصولتی دیده شده زمانی که یک شرکت تولیدکننده، شمش خود را در بورس کالا با تسعیر نرخ ارز که حدود 500 تا 502 دلار عرضه کرده، شمش صادراتی را در مرز عراق با قیمت 460 دلار فروخته است.

وی با بیان اینکه چندین شرکت بزرگ فولادی در کشور دامپینگ کرده‌اند، گفت: برخی شرکت‌های فولادی کشور با وجود اینکه به مواد اولیه ارزان مانند سنگ آهن، آهن اسفنجی و گندله دسترسی دارند؛ به دلیل اینکه نمی‌توانند محصول نهایی خود را در کشور بفروشند، با دامپینگ، موفق به فروش محصولات خود می‌شوند.

عضو انجمن نوردکاران در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه این عملکرد، حجم صادرات ایران افزایش پیدا می‌کند، اما متأسفانه حجم ریالی آن کاهش یافته است و این درحالیست که شرکت‌های تولیدکننده نوردکار، قدرت تأمین مواد اولیه را ندارند و حتی از صادرات محصولات خود باز مانده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors