عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به فولادبان عنوان کرد:

مصائب معادن و فرسودگی ماشین آلات معدنی/ دلیل تعلل وزارت صمت معلوم نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر در حوزه ماشین آلات سنگین معدنی و حتی راهسازی و همچنین کشاورزی مشکلاتی را در این چند ساله به دلیل ممنوعیت واردات محصولات خارجی داشتیم و نیاز به یک نوسازی در ناوگان ماشین آلات معدنی در کشور بیش از پیش احساس می شود.

علی جدی در گفتگو با فولادبان اظهار داشت: تولید داخل پاسخگوی نیاز ما نیست و باید مقداری دولت کمک کند تا نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی از قسمت واردات محصول خارجی انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: در این حوزه مشکلاتی داریم که شرکت‌های داخلی نمی توانند نیاز ما به ماشین آلات راهسازی را برطرف کند و معادن ما به شدت به راهسازی نیاز دارند. 

به گفته این نماینده مجلس، برای حل این مشکل یا دولت باید تولید داخل را افزایش دهد و یا اجازه واردات را بدهد. برهمین اساس، نمی‌شود تولید راهسازی و کار در معادن را معطل گذاشت و منتظر ماند تا تولید داخلی به ثمر برسد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت واردات براساس چه بند و ماده ای در کشور وضع شد؟ گفت: به دلیل شرایط تحریم برای اینکه کشور در زمینه تراز ارزی با مشکل روبرو نشود، این مسائل در سال ۹۷ مصوب شد اما بعد از گذشت چند سال مجلس مجوز واردات این ماشین آلات را داد اما دولت باید این مصوبات را به سرعت عملیاتی کند.

جدی تصریح کرد: دلیل اینکه این مصوبه چرا اجرا نمی شود را ما نمی دانیم و از این تعلل دولت تعجب می کنیم، زیرا چند جلسه در کمیسیون صنایع پیرامون همین موضوع تشکیل شده است.

وی در ادامه درباره میزان ارزآوری وارداتی ماشین آلات معدنی برای کشور اظهارداشت: اگر این واردات در حوزه ماشین آلات معدنی اتفاق بیفتد، ظرفیت معادن بالاتر می رود، صادرات در حوزه فولاد و مس افزایش پیدا می کند. این واردات در حوزه ماشین آلات حمل و نقل نیز می تواند باعث شود که حمل و نقل روان تری داشته باشیم، تصادفات کمتری در کشور داشته باشیم، هزینه تمام شده تولید نیز با این واردات ماشین آلات پایین بیاید.

جدی افزود: شاید با واردات این ماشین آلات ارز از کشور خارج شود اما منافع بسیار زیادی را که به چشم نمی آید و پنهان است، برای کشور ایجاد می کند.

واردت فوری ماشین آلات معدنی به نفع کشور ماست و این واردات در واقع ارزبری محسوب نمی‌شود، زیرا منجر به رونق تولید و رونق معادن می شود. علاوه بر این، این اقدام منجر به بهبود بخشیدن به وضعیت حمل و نقل و افزایش کیفیت جاده ها که زیرساخت های کشور هستند، می شود.

جدی در ادامه درباره اقداماتی که وزارت صمت برای حمایت از معادن باید انجام شود؛ توضیح داد: وزارت صنعت کاری که می تواند بکند اینکه به سرعت آیین نامه واردات ماشین آلات معدنی را تدوین کند و واردات عملیاتی شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: فرسودگی ماشین آلات معدنی مشکل دیگر ما است که بخشی از این فرسودگی به دلیل تحریم کشور اتفاق افتاده است. البته واردات قطعات ماشین آلات را می توان با استفاده از شرکت‌های در داخل کشور انجام داد تا این ماشین آلات نوسازی شوند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن اظهار تاسف از خام‌فروشی بالای مواد معدنی در کشور گفت: به دلیل وجود همین مشکل معافیت‌های مالیاتی خام فروشی را در مجلس وضع کردیم و برای این مساله نیز مالیات تعیین کردیم تا مواد خام معدنی در حجم بالایی از کشور خارج نشود.

این نماینده مجلس معتقد است که وقتی ماشین آلات معدنی در دسترس باشد به ما کمک می‌کند تا برداشت بیشتری از معادن داشته باشیم و جلوی خام فروشی را نیز می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *