فعال بازار فولاد در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

دلایل تشدید رکود بازار فولاد؛ از تأثیر مداخلات دولت تا کمبود ساخت و ساز/ بسته خروج بازار فولاد از وضعیت رکود تدوین شود

معاون فروش فولاد خراسان گفت: در حال حاضر، بخش عمده‌ای از رکود فعلی در فولاد تحت تأثیر رکود جهانی قرار گرفته که بر محصولات فولادی داخل نیز حاکم شده است.

حسین بختیاری در گفتگو با فولادبان با اشاره به پیشنهاد بسته خروج بازار فولاد از وضعیت رکود، اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از رکود فعلی در فولاد تحت تأثیر رکود جهانی قرار گرفته که بر محصولات فولادی داخل نیز حاکم شده است.

وی گفت: در واقع کمبود ساخت و ساز در چین و سایر کشورهای اروپایی باعث شده فولاد جهانی در رکود عمیقی فرو برود و بازار فولاد ایران را هم تحت تأثیر قرار داد.

معاون فروش فولاد خراسان افزود: بخش دیگری از دلیل شرایط رکود، کاهش ساخت و ساز در داخل کشور است و به دلیل اینکه قیمت‌های مسکن رشد خیلی زیادی پیدا کرد، قشر متوسط جامعه دیگر امکان خرید مسکن را ندارند. به همین دلیل، تقاضا در بازار مسکن کاهش و به همان اندازه تقاضا در بازار فولاد به خصوص در میلگرد کاهش پیدا کرده است.

وی، سایر دلایل رکود بازار فولاد را اینگونه عنوان کرد: دلیل دیگر این رکود می‌تواند به مداخله دولت و بخشنامه‌های خلق الساعه دولت مربوط باشد. متأسفانه قیمت‌های دستوری کماکان در دستور کار دولت قرار دارد و همین قیمت‌های دستوری باعث شده تولیدکنندگان حاشیه سود و امنیت نداشته باشند.

بختیاری تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان با ظرفیت‌های اسمی خود کار نمی‌کنند. در واقع، نزدیک به 42 تا 43 میلیون تن ظرفیت نصب شده فولاد در کشور داریم و بیشتری تولید فولاد را در سال گذشته با 30 میلیون تن به ثبت رسانده‌ایم، یعنی حدود 12 تا 13 میلیون تن ظرفیت خالی در فولاد کشور وجود دارد. به همین دلیل، دولت باید به فکر ظرفیت خالی فولاد باشد. البته ناگفته نماند که بخش صادرات به تقویت نیاز دارد.

وی در پایان اظهارداشت: تولید مسکن ملی از مواردی است که دولت علی رغم اینکه وعده‌های زیادی داده است، گویا توان انجام دادن آن را ندارد. بر همین اساس، اگر دولت در این حوزه تغییر دیدگاه دهد، احتمال اینکه از وضعیت رکودی خارج شویم، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *