جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 25 مرداد 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 25 مرداد؛ تولید فولاد روسیه تقویت شد/ سرمایه گذاری عرب‌ها در فولاد ترکیه چه پیامدی دارد؟

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز چهار شنبه از بررسی پیامدهای سرمایه گذاری عرب‌ها در فولاد ترکیه حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 25 مرداد؛ تولید فولاد روسیه تقویت شد/ سرمایه گذاری عرب‌ها در فولاد ترکیه چه پیامدی دارد؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران روسیه

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 49 هزار و 170 تومان در بازار معامله شد که اینت نرخ نسبت به روز گذشته کاهش اندکی داشته است. براساس آمارهای موجود وضعیت تولید فولاد ایران افزایش داشته اما به دلیل رکود در بازارهای جهانی با کاهش عرضه در برخی مقاطع مواجه شده است.

در بازار ترکیه نیز شاهد نوساناتی در بخش تولید بودیم؛ به این دلیل که فعالیت فولادسازان ترک افزایش یافته و طبق آمارهای موجود در ماه‌های سپتامبر و اکتبر تولید بالایی خواهند داشت. از این رو تقاضای قراضه در این کشور افزایش یافته و بر قیمت این کالا نیز تاثیر گذاشته است.

کشورهای عرب قرار است اواخر سال میلادی جاری سرمایه گذاری خود را در فولاد ترکیه افزایش دهند. ظاهرا تاثیر سفر مقامت ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس تا حدی مطلوب بوده و مذاکرات به نتیجه رسیده است. این اتفاق باعث خواهد شد تقاضا برای تولید تحریک شود و این موضوع به منجر به تقاضای بیشتر قراضه خواهد شد. این در حالی است که امکان کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی وجود خواهد داشت.

در سرزمین اژدهای سرخ نیز وضعیت کمی متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت صادراتی محصولات ورق گرم نیز همانند بازار داخلی در حالت رکودی به سر می‌برد و قیمت‌ها رشد قابل توجهی نداشته است. همچنین میلگرد داخلی به دنبال تقاضای ضعیف مصرف‌کنندگان نهایی در پی تداوم رکود بازار املاک و مستغلات، همانند ورق افزایش موجودی انبار داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هیچ حمایت کلان کوتاه مدتی در راستای توسعه اقتصاد داخلی چین رخ نداده است.

از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار شمش فولاد صادراتی دریای سیاه CIS طی هفته گذشته تا حدودی تقویت شد. به طور کلی پیشنهادات برای محصولات فولادی روسی با محدودیت همراه بوده است چرا که تولیدکنندگان روسی ترجیح می‌دهند محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانند. از طرفی کاهش ارزش روبل در مقابل دلار منجر به افزایش چشمگیر جذابیت قیمتی محصولات صادراتی شده است. قیمت قراضه تا اوایل هفته جاری ثابت ماند. علیرغم افت تقاضا در ترکیه فروشنده‌ها تمایلی به کاهش قیمت ندارند، آنچنانکه قیمت شمش هم ثابت مانده است. با توجه به قیمت نفت در هر بشکه 80 دلار بعید است که قیمت شمش دامنه زیادی برای کاهش داشته باشد. حتی رکود بازار چین هم قدرت تغییر قیمت شمش را در هفته گذشته نداشت. به دنبال تحرک تقاضا از سوی کارخانه‌های فولادی ترکیه، نرخ قراضه پس از مدت‌ها با رشد قابل توجه 6 دلاری همراه شد و در محدوده 367 دلاری سی اف آر این کشور قرار گرفت.

تولید فولاد خام روسیه در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۳ با ۳.۳ درصد افزایش در سال به ۴۴.۲۷ میلیون تن رسید. تولید در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر تحریم های غرب علیه روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه قرار گرفت. البته تولید مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۴۵ میلیون تن بوده که هنوز به آن سطح نرسیده است. در واقع حال تولید به سطح سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و قبل از پاندمی کرونا رسیده است. قابل ذکر است تقاضای داخلی فولاد روسیه یک تا ۲ درصد رشد داشته و افت ارزش روبل صادرات را ترویج داده است. در هفت ماهه اول سال جاری، روسیه ۳۸.۳۶ میلیون تن محصولات فولادی تولید کرده که ۴ درصد بیشتر از یک سال قبل است و تولید لوله فولادی آن نیز ۹ درصد بیشتر بوده و به ۷.۵۵ میلیون تن رسیده است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد
در همین حال، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها با 1200 تومان افزایش اعلام شده است.
علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات شرکت ها با 183 تومان افزایش همراه بود است.
در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات از183 تا 917 تومان کاهش داشته است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از 45 هزار تومان افزایش دادند.
در بازار پروفیل شاهد کاهش 100 تومانی قیمت ها هستیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors