گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 22 مرداد؛ دلیل رکود جهانی فولاد چیست؟/ نرخ دلار از ظهر صعوی شد

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز یکشنبه نشان می دهد در حالی نرخ دلار از ظهر امروز دوباره صعودی شده است که بازار آهن و فولاد وضعیت «ثبات – کاهشی» را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در ابتدای معاملات بازار غیر رسمی ارز به کمتر از 49 هزار تومان رسید به طوری که این ارز با قیمت 48 هزار و 900 تومان معاملات خود را آغاز کرد اما حوالی ظهر دوباره با قیمت 49 هزار و 250 تومان معامله شد که البته این نرخ نسبت به پایان معاملات روز گذشته افزایش نشان می دهد. با این وجود، قیمت آهن و فولاد در مبادی فروش امروز وضعیت «ثبات – کاهشی» را پشت سر گذاشت.

براساس گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده پول‌ها به حساب ایران واریز خواهد شد و برای واردات و تامین کالاهای اساسی صرف می‌شود. هرچند عامه مردم انتظار داشتند بازار ایران به دلیل انتشار این خبر با ریزش مواجه شود اما بانک مرکزی ظاهرا هیجانات را در این بازار کنترل کرد و به نظر می‌رسد اقداماتی مانند مرکز مبادله ارز و طلا باعث شده تا نفوذ بانک مرکزی در بازار افزایش یابد.

در همین حال، این اتفاق در بازار فولاد نیز تاثیر گذاشته است به طوری که بازار فولاد همچنان در وضعیت رکودی به سر می‌برد. البته این موضوع به چند عامل کاهش تقاضای جهانی فولاد، عرضه زیاد، محدودیت برق صنایع، عوارض صادراتی و مواردی از این قبیل بر می‌گردد.

از سوی دیگر، اتفاقات سیاسی در بازار اقتصادی فولاد نیز اثر گذاشته است. در این راستا، اوکراین اخیرا اعلام کرده با آمریکا  درباره شروط صلح با روسیه مذاکره خواهد کرد. همچنین جنگ روسیه و اوکراین وارد فرسایش شده و هر دو کشور به دنبال پایان آن هستند؛ به این دلیل که روسیه از یک با مشکل تامین منابع ارزی و تحریم مواجه شده و از سوی دیگر اوکراین امکان صادرات ندارد و روسیه مانع می‌شود. کشورهای دیگر نیز به تبع این اتفاقات با مشکلاتی روبه‌رو شدند. این موضوع در کنار رکود تقاضا در چین و ترکیه باعث بر هم خوردن تعادل بازار شده است. روسیه اکنون اعلام کرده اگر تجارت با روبل یا ارزهایی مانند یوان انجام شود مشمول تخفیف خواهد شد.  همین اقدام سرمایه گذاری روبلی در روسیه را افزایش داده است.

حال گذری به بازار ایران بزنیم. در بورس کالای ایران تقاضا بیش از میزان عرضه بود. امروز قرار بود ۲۱ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۲۰ هزار تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۵ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند. در همین حال، برای ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت، ۲۱ هزار تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۲۷ هزار و ۶۷۹ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند. هرچند این تقاضا بیش از عرضه بود اما به نظر می‌رسد تقاضا همچنان کم رونق است و این موارد باعث تکانه در بازار نخواهد شد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *