«نه» بزرگ سازمان محیط زیست به فعالیت معدن بوکسیت آلومینای ایران

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: این سازمان اجازه بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش شاهرود در شرق استان سمنان را بدون رعایت تمهیدات زیست محیطی نمی‌دهد.

به گزارش فولادبان، علی سلاجقه اظهار داشت: مجموعه صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی در زمان برداشت و فعالیت معدن بوکسیت تاش باید راهکارهای مناسب‌تری در زمینه استخراج، استحصال و انتقال در نظر می‌گرفت.

وی به سفر چند ماه گذشته و بازدید خود از این معدن تا آخرین نقطه منطقه تاش شاهرود اشاره کرد و گفت: این منطقه‌ حساس تامین کننده آب آشامیدنی مردم شاهرود و روستاهای اطراف است، نباید این‌طور تحت تاثیر جاده‌سازی بسیار بی‌نظم، بی‌رویه و همچنین تخریب طبیعت قرار می‌گرفت.

سلاجقه، ممانعت از فعالیت این معدن را خواسته مردمی خواند و ابراز کرد: شاید با ساخت یک تله کابین و انتقال مواد استحصال شده به سمت پایین‌دست و ایجاد انبار مناسب،می توانست راهکاری باشد تا هیچ‌گونه منابع آب و خاک منطقه تحت تاثیر قرار نگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه بوکسیت یکی از مواد اولیه راهبردی در صنایع است، اظهار کرد: این سنگ جزء سه نوع مواد اولیه و اصلی صنایع در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه جاجرم در استان خراسان شمالی نیز از این نوع سنگ برای ادامه فعالیت خود استفاده می‌کند، افزود: معدن بوکسیت از جمله معادن کمیاب در کشور است.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هم اکنون مواد اولیه این کارخانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود که هزینه بسیاری در بردارد.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌ آورند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *