در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

واکنش یک کارشناس به راهبرد وزیر جدید صمت برای حذف قیمت گذاری/ لطفا جزئیات برنامه‌تان را منتشر کنید

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: دولتی که برای جلوگیری از تعطیلی صنایع آمده بود، خود در حال تعطیل کردن صنایع است که البته چنین اقدامی نیز هنر می‌خواهد.

احمد جانجان در گفتگو با فولادبان در خصوص راهبرد وزیر جدید صمت برای حذف قیمت گذاری در زنجیره فولاد تا مصرف اظهارداشت: در ابتدا باید دید جزئیات این برنامه به چه شکل است و صرفاً به جز اقداماتی در زنجیره، باید کاری کنیم تا فولاد ارزان‌تر به دست مصرف کننده نهایی در بازار داخل برسد. حال ممکن است در پشت این اقدام، برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین فولاد مورد نیاز در مسکن باشد که دولت قول ساخت آن را داده است.

وی اضافه کرد: در این راستا، جزئیات این پیشنهاد باید منتشر شود تا بتوان به صورت کامل آن را بررسی کرد. در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که تفاوت عمده‌ای بین سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی وجود دارد. در واقع، دولت قصد انجام کاری را دارد اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهد به گونه‌ای که حتی گاهی اوقات 180 درجه مخالف آن کار را به مرحله اجرا می‌رساند.

این کارشناس اقتصادی با طرح مثالی عنوان کرد: در سال 1400 یک شرکت فولادی با شمش 650 دلاری به میزان یک هزار و 100 میلیارد تومان سود کرد که 500 میلیارد تومان آن برای هزینه انرژی صرف شد. در سال 1401 برای همین شرکت، نرخ انرژی به 2 هزار و 200 میلیارد تومان رسید که در سال جاری با 2 برابر شدن قیمت‌ها، به 4 هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد.

جانجان با بیان اینکه افزایش 100 درصدی گاز شرکت‌های فولادی را زیان‌ده خواهد کرد، گفت: دولتی که برای جلوگیری از تعطیلی صنایع آمده بود، خود در حال تعطیل کردن صنایع است که البته چنین اقدامی نیز هنر می‌خواهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع افراد بی‌اطلاع از صنعت، صورت مالی شرکت‌ها، فرآیند تولید و امثال آن در سیاست گذاری صنایع دخالت می‌کنند. در این راستا، سیاست گذاری صنایع توسط افراد ناآگاه، بزرگ‌ترین عارضه‌ای است که به آن دچار شدیم. اگر قرار باشد اصلاح زنجیره فولاد به همین منوال پیش برود، صنایع در شرایط بدی قرار می‌گیرند. بر همین اساس، شرکت‌های زیادی دچار ضرر و زیان خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *