یک کارشناس فولادی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

فولاد کشور به تدریج وارد رکود می‌شود/ صادرات فولاد از ایران به عربستان در حد حرف باقی ماند 

یک کارشناس فولادی گفت: محدودیت‌های انرژی و قطعی برق و گاز نیز به نوبه خود سبب کاهش تولید و به دنبال آن کاهش میزان صادرات را در پی خواهد داشت. 

سجاد محمدی در گفتگو با فولادبان با اشاره به آخرین وضعیت بازارهای صادراتی ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت جهانی فولاد مناسب باشد. در واقع برآیند افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی، تقاضای آن و همین‌طور مسائل ساختاری نشان از افزایش قیمت محصولات فولادی در سال جاری را می‌دهند. بر همین اساس، فولادسازان کشور با استفاده از این فرصت، می‌توانند در تولید و صادرات رشد خوبی داشته باشند.

وی گفت: همچنین کشورهای همسایه مهم‌ترین بازار هدف محسوب می‌شوند که در سال جاری می‌توان ترکیه را به آنها اضافه کرد. البته نباید چالش‌های صنعت فولاد را نادیده گرفت، چرا که در حال حاضر فولادسازان با چالش‌های قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان روبه‌رو هستند که در نتیجه این عامل می‌تواند دلیل کاهش تولید و رشد قیمت‌ها و نوسان آنها باشد.

به گفته این کارشناس بازار فولاد، با تمام این شرایط باید تولیدکنندگان بیش از گذشته به سمت صادرات پیش بروند، چرا که به تدریج در بازار داخلی رکود حاکم می‌شود.

محمدی با اشاره به عوارضی که دولت بر صادرات محصولات فولادی در سال گذشته اعمال کرد، توضیح داد: هرچند این عوارض پس از مدتی برداشته شد اما باعث شد برخی کشورهای هدف از این بازار خارج شوند و فرصت مهم ارزآوری فولاد آن هم در قله قیمت‌های جهانی از دست برود. از سوی دیگر، محدودیت‌های انرژی و قطعی برق و گاز به نوبه خود سبب کاهش تولید و به دنبال آن کاهش میزان صادرات را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صادرات فولاد از ایران به عربستان در حد حرف باقی مانده است، تصریح کرد: عربستان تلاش می‌کند از فروش نفت خام فاصله بگیرد و به یک کشور صنعتی تبدیل شود. به همین دلیل تمایل دارد با کشورهایی مانند ایران که در برخی از صنایع موفق هستند، وارد رابطه شود تا قیمت تمام شده تولید را پایین بیاورد اما تا امروز تلاشی در این حوزه صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *