در گفتگوی کارشناس اقتصادی با فولادبان مطرح شد؛

رشد بخش مسکن؛ مهم‌ترین محرک افزایش تقاضای فولاد

یک کارشناس اقتصادی گفت: احداث واحدهای مسکونی به ویژه توسط بخش خصوصی، یکی از اصلی‌‌‌ترین محرک‌‌‌های افزایش تقاضای فولاد کشور محسوب می‌شود.

حامد احمدی در گفتگو با فولادبان در خصوص تزریق نقدینگی در بخش مسکن و تأثیر آن بر صنعت فولاد، اطهارداشت: احداث واحدهای مسکونی به ویژه توسط بخش خصوصی، یکی از اصلی‌‌‌ترین محرک‌‌‌های افزایش تقاضای فولاد کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور، فشار تقاضای داخلی مسکن همچنان ادامه دارد و به نوعی نویدبخش مصرف پایدار فولاد در این بخش خواهد بود اما عواملی مانند کمبود برق و گاز، تأمین سرمایه، زیرساخت‌‎ها و امثال آن، باعث شده مصرف فولاد در این بخش نتواند هم‌پای فشار تقاضای مسکن داخلی رشد را تجربه کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: افزایش هزینه مسکن و تورم آن را می‌توان ناشی از فشار هزینه و فشار تقاضا دانست. به عبارت دیگر، مازاد تقاضای واقعی بازار مسکن محرکی بر افزایش قیمت‌ها بوده اما افزایش قیمت ارز در کنار فشارهای تورمی باعث تشدید قیمت مسکن داخلی شده است. بنابراین تمام این عوامل توانسته ضربه دیگری به قیمت مسکن وارد کرده کند.

احمدی با اشاره به اینکه رشد بازار مسکن تأثیر بسزایی در فولاد خواهد داشت، تصریح کرد: در این راستا، سیاستگذاران صنعت باید به نحو مناسبی به تقاضای فولاد توجه کنند. در واقع، همچنان‌ که عرضه فولاد در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده، تحریک بخش تقاضای داخلی فولاد به نوعی، پایداری زنجیره فولاد و حتی سایر فلزات اساسی را تضمین خواهد کرد.

احمدی معتقد است که با توجه به محدودیت‌های دولت در تأمین منابع مالی، به نظر می‌رسد به انتظار نشستن صنایع بزرگ و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های این بخش، آنها را به نتیجه موردنظر نمی‌رساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: احتمال اینکه کمبود برق، آنان را با چالش‌های گسترده‌تر و در نهایت ناکامی در دست‌یابی به اهداف مواجه کند، زیاد است. در نهایت صنایع فولادی راهی جز سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق ندارند. البته این موضوع نیازمند ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های فولادی از سوی دولت و وزارت نیرو است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *