در گفتگو با فولادبان مطرح شد:

اجبار دولت بر سر فولادی‌ها در حوزه انرژی/ کمبود انرژی فولادی‌ها، عملکرد شرکت‌های بورسی تحت تاثیر قرار داد

یک تحلیلگر فولادی گفت: قطعی برق و گاز عملکرد شرکت‌های بورسی را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و بر همین اساس، شرکت‌هایی که قطع برق و گاز شامل آن‎ها شده است، با افت تولید، فروش، صادرات، ارزآوری، درآمدزایی، سودآوری و گردش مالی مواجه می‌شوند.

علیرضا کاویان مهر در گفتگو با فولادبان درباره قطعی‌های برق در کارخانجات فولادی اظهارداشت: سیاست خاموشی در صنایع بزرگی مانند فولاد، آسان‌ترین و راحت‌ترین راه برای مدیریت بحران برق و گاز در شرایط اضطرار است اما در این حال پرهزینه‌ترین راه نیز محسوب می‌شود، چرا که این عملکرد آسیب‌های سنگینی به اقتصاد کشور زد و قیمت محصولات مهمی مانند میلگرد، ورق، آهن، سیمان و امثال آن را افزایش می‌دهد و در نتیجه آن، افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: این سیاست باعث شد در کنار ریسک نتایج مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌های اقتصادی دولت، یک ریسک تازه به این صنایع و همچنین بازار سرمایه اضافه شده است.

به گفته این تحلیلگر فولادی، قطعی برق و گاز عملکرد شرکت‌های بورسی را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس، شرکت‌هایی که قطع برق و گاز شامل آن‎ها شده است، با افت تولید، فروش، صادرات، ارزآوری، درآمدزایی، سودآوری و گردش مالی مواجه می‌شوند.

کاویان مهر با اشاره به اینکه کمبود آب از دیگر چالش‌های فولادسازان است، خاطرنشان کرد: به‌ دلیل مشکلاتی که در تولید و مصرف گاز در زمستان وجود دارد، هر سال برخی از صنایع با قطع گاز نبز مواجه می‌شوند و این یعنی در تابستان قطع برق و در زمستان قطع گاز می‌تواند چالش تولید را در صنایع بیشتر کند. همچنین بحران آب چالش دیگری است که امکان دارد درصورت به‌ نتیجه ‌نرسیدن طرح‌های انتقال آب، فعالیت این حوزه را با چالش جدی مواجه کند.

وی در پایان اظهارداشت: فولاد پس از صنعت پتروشیمی، دومین صنعتی است که بخش مهمی‌ از ارزش بازار بورس کشور را شامل می‌شود. البته عموما به گونه‌ای رفتار شده که شرکت‌هایی که صاحب نیروگاه هستند، مجاز نیستند با برق تولیدی خود کار کنند و دولت آنها را وادار کرده که برق تولیدی را وارد شبکه سراسری برق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *