فولادبان مستند گزارش می‌دهد:

بازی جدید دولت برای اخذ مالیات بیشتر از اصناف؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، جزئیات پرداخت آسان، قسطی و بدون اظهارنامه اصناف – ذیل تبصره ماده 100- در سال 1402 چیست؟ آیا این طرح صحت دارد و با استقبال اصناف مواجه شده است؟

در این راستا، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، پرداخت مالیات بر عملکرد اصناف و مشاغل برای سال 1401، از پنج شنبه 4 خردادماه شروع شده و تا 31 خرداد ادامه خواهد داشت. در این زمینه صاحبان اصناف و مشاغل می توانند با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی، مالیات خود را بدون اظهارنامه، به صورت مقطوع و به راحتی پرداخت کنند. البته براساس قانون، مشمولان استفاده از این شرایط نیز مشخص شده‌اند به طوری که دارندگان کسب و کارهای کوچک و اصناف مختلف با درآمد و فروش کمتر از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان برای سال 1401 مشمول استفاده از تبصره ماده 100 هستند. این افراد پس از مشاهده مالیات مقطوع خود در سامانه، می توانند آن را حداکثر در 4 قسط بپردازند.

در همین حال، مهدی موحدی‌ بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفته است: اگر کسی با ورود به سامانه میزان مالیات تعلق‌گرفته برای مشاغل را قبول نکرد، در آن صورت باید اظهارنامه بدهد و از توافق (با سازمان مالیاتی) خارج می‌شود و اظهارنامه او با دقت توسط کارشناسان سازمان مالیاتی بررسی خواهد شد. به گفته وی، تقریباً 95 درصد اصناف و صاحبان مشاغل در این طبقه بندی قرار می گیرند.

از وی سئوال شد که گفته می شود برخی از اصناف به جمع‌آوری کارت‌خوان‌ها اقدام و از طریق کارت به کارت کردن یا پول نقد، هزینه خدمات را دریافت می‌کنند که موحدی یک‌نظر پاسخ داد: براساس نگاه داده‌محور و هوشمند، تمام اطلاعات تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل و کسب و کارها و همه مردم جمع‌آوری و تراکنش‌ها براساس الگوریتم خاصی تعریف و شناسایی می‌شود و کسانی که فرار مالیاتی دارند یا از دستگاه کارت‌خوان استفاده نکرده‌اند، شناسایی می‌شوند و مالیات متعلق به آن‌ها طبق آن الگوریتم‌ها محاسبه و دریافت می‌شود و نیازی به فقط تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان نیست. البته اصنافی که دستگاه کارت‌خوان و پوز اسفتاده نکنند، از شمول تبصره 100 خارج می‌شوند و باید حتماً اظهارنامه مالیاتی بدهند و به اظهارنامه آن‌ها به دقت رسیدگی می‌شود.

در این راستا، برآوردهای سازمان مالیاتی از معافیت بیش از نیمی از صنوف و مشاغل، معادل بیش از 2 میلیون مودی در سال مالیاتی 1401 حکایت دارد. در این میان، محمد هادى سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به محاسبات سیستمی و داده بنیان سازمان امور مالیاتی گفته است که بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف برای عملکرد سال 1401، در محدوده معافیت مالیاتی قرار دارند؛ رقمی که براساس برآوردها بیش از ۲ میلیون مودی خواهد بود.

وی همچنین خبر داده است: براساس اطلاعات واصله از ادارات مالیاتی سراسر کشور، مشوق‌های سال جاری برای مشاغل‌ و اصناف مبنی بر پرداخت مالیات مقطوع بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا ارائه اسناد و مدارک، و با تقسیط ۴ ماهه مورد استقبال قرار گرفته است. البته تا پایان مهلت قانونی استفاده از این مزایا دو هفته بیشتر باقی نمانده است.

بررسی آمارها نشان می دهد در سال 1400، 70 درصد مودیان مالیاتی اصناف از تبصره ماده 100 استفاده کرده (متقاضیان پرداخت مالیات مقطوع) و 56.5 درصد این مودیان از پرداخت مالیات معاف شده بودند، یعنی در مجموع حدود 40 درصد کل مودیان در محدوده معافیت مالیاتی قرار داشته‌اند اما در سال جاری براساس محاسبات سیستمی و داده‌بنیان سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف (حدود بیش از ۲ میلیون مودی) برای عملکرد سال 1401 در محدوده معافیت قرار گرفته اند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید اصناف واقعا از طرح موسوم به پرداخت اقساطی مالیات استقبال کرده اند یا اینکه این طرح، بازی جدید دولت با محوریت سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات بیشتر از اصناف است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *