فولادبان گزارش می دهد:

آنچه درباره وزیر پیشنهادی صمت نمی‌دانید؟/ پایان ناخوش سرپرستی سید مهدی نیازی

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس آخرین تصمیمات، رئیس جمهور در اندیشه معرفی عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به گفته معاون پارلمانی رئیسی، وی قرار است امروز به صورت رسمی به مجلس معرفی شود که در این صورت، به سرپرستی سید مهدی نیازی در وزارت صمت خیلی زود پایان داده خواهد شد.

نخستین بار 11 اردیبهشت ماه امسال، یعنی یک روز پس از استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت توسط مجلس، رئیس جمهور وقتی برای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه مپنا رفته بود، معرفی علی آبادی به عنوان وزیر صمت بر سر زبان‌ها افتاد. البته در گذشته از او به عنوان گزینه پیشنهادی نیرو یاد می شد اما در نهایت قرار است علی آبادی، سکاندار صنعت، معدن و تجارت کشور شود.

خبرنگار فولادبان به همین بهانه، نیم نگاهی به آنچه که باید درباره وزیر آینده صمت بدانید، داشته است.

عباس علی آبادی را همه به مدیرعامل مپنا می‌شناسند. عباس علی آبادی اراکی است و ۶۰ سال سن دارد. او فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و ارشد مکانیک دانشکاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است. با آنکه تدریس دانشگاهی داشته و استاد بوده اما بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند. علی آباد استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را عهده دار بوده است.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهادسازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو آمد و در بخش پروژه‌های برق آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد. در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و به همین دلیل توانست به مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) برسد. بعد از چند سال حضور در آب نیرو، سوم شهریور ۱۳۸۷ و در انتهای وزرات پرویز فتاح در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی منصوب شد. علی آبادی نتوانست با مجید نامجو وزیر نیروی وقت ایران ادامه دهد و بعد از یک سال و پنج ماه در ۲۹ دی ماه ۱۳۸۸ از وزارت نیرو رفت و به گروه مپنا پیوست که در در ۱۲ سال گذشته در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است.

در این میان، علی آبادی همانطور که در زمان معاون وزیری اش به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید داشت، در مپنا نیز به تکنولوژی های جدید ورود و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی احداث کرد تا مپنا را به عنوان سازنده توربین بادی در ایران مطرح کند.

علی آبادی تلاش کرد مپنا را از فعالیت صرفا در حوزه نیروگاهی به حوزه‌های دیگر سوق دهد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت. در زمان وی قرارداد‌های خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و امثالهم در دستور کار قرار گرفت. با آنکه مپنا مخفف عبارت “مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران” است، ولی تلاش کرده است تغییر رویه داد و در حوزه‌های دیگر نیز ورود کند تا نقشی شبیه کمپانی‌های معظم خارجی نظیر جنرال الکتریک، زیمنس، وستینگ هاوس و ای بی بی را در ایران بازی کند.

گزینه پیشنهادی وزارت صمت روحیه‌ای اقتدارگرا در حوزه‌های مدیریتی دارد و به هیچ وجه محافظه کار نیست. گفته می شود وی اخلاق تندی دارد و گا‌ها حتی در جلسات رسمی به مدیران زیردستش با ادبیاتی خاص صحبت می‌کند طوری که در جلسات داخلی این شرکت خیلی از مدیران داخلی مپنا ترجیح می‌دهند فاصله منطقی خود با علی آبادی را حفظ کنند. جالب است که عده ای این روحیه علی آبادی را مناسب در رویه های مدیریتی در جهت تسریع و انجام بهتر امور می دانند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید عباس علی آبادی می تواند نظر مثبت نمایندگان را به خود جلب کند و برای تصدی این وزارتخانه کلیدی از پارلمان رای اعتماد بگیرد و یا خیلی زود با رویای وزارت خداحافظی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *