گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

فعالان بازار: تاجران و فولادسازان درحال کاهش ذخایر سنگ آهن هستند

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، به دنبال بازار نزولی بخش پایین‌دست زنجیره، قیمت سنگ آهن دریایی کاهش یافت.

در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با افت 2.7 درصدی نسبت به قیمت توافقی روز قبل 736 یوآن (105 دلار) به ازای هر تن) انجام شدند.

همچنین معاملات ماه می در بورس سنگاپور با کاهش 3.38 دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل، 105.38 دلار به ازای هر تن انجام شدند.

در همین حال، یک تحلیلگر بازار اظهار داشت: قیمت سنگ آهن توسط افزایش تولیدات کارخانه‌ها حمایت می‌شود. البته ریزش قیمت فولاد می‌تواند مانع افزایش قیمت سنگ آهن در طولانی‌مدت شود.

وی همچنین افزود: با تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن و زغال‌سنگ کک در هفته‌های اخیر، حاشیه سود فولاد افزایش یافته است که همین مساله باعث سرکوب شدن تمایل کارخانه‌ها به کاهش تولیدات خود شده است؛ اگرچه با وجود کافی بودن عرضه محصولات نهایی فولادی، تقاضای پایین‌دست زنجیره در حال کاهش است.

دیگر منابع بازار بیان کردند: ذخایر محصول کارخانه‌های فولادی برای ماه‌هاست که درحال کاهش است و تنها به میزان موردنیاز محصول خریداری می‌کنند که البته همین میزان خرید از قیمت سنگ آهن و چشم‌انداز بازار حمایت می‌کند.

نماینده یک کارخانه در پکن مطرح کرد: با در نظر گرفتن حجم ذخیره محصولات نهایی فولادی در کارخانه‌ها، این حمایت پایدار نخواهد بود.

تاجری در بازار شاندونگ نیز از کاهش تمایل خرید محموله سنگ آهن دریای خبر داد، زیرا بسیاری از فعالان بازار نسبت به بازار سنک آهن چشم‌انداز نزولی دارند. وی در ادامه افزود: تاجران و فولادسازان درحال کاهش ذخایر سنگ آهن خود هستند.

بنا به گزارش منابع بازار، کارخانه‌ها در بازار بندری چین تنها به میزان مورد نیاز محصول خریداری می‌کردند و میزان معاملات و قیمت آن‌ها در مقایسه با هفته گذشته، حاکی از کاهش هستند.

یک تاجر در بازار شیامن تحلیل کرد: با توجه به میزان عرضه کافی و پیش‌بینی عدم افزایش تقاضا، تقریبا غیرممکن است قیمت‌ سنگ آهن در کوتاه‌مدت افزایش شدیدی یابد.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو :  معادل 104.24 دلار به ازای هر تن، 3.21 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل 106.33 دلار به ازای هر تن، 3.25 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل 95.58 دلار به ازای هر تن، 2.64 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل 118.70 دلار به ازای هر تن، 4 دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان در بازه قیمتی 777 تا 815 یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روزقبل در بازه 793 تا 830 یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی 102 تا 107 دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه می برای سنگ آهن با قیمت 716 یوآن (102 دلار) به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش 20 یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *