یک کارشناس فولادی در گفتگو با فولادبان مطرح کرد:

تبعیض بین تولیدکنندگان دولتی و خصوصی، داد فولادی‌ها را درآورد/ برخی شرکت‌های خصوصی لبو و جگر فروش می‌شوند؟

یک کارشناس فولادی گفت: این اقدامات، ابزار کنترل قیمت مناسبی برای بازار نیست؛ چرا که عرضه و تقاضا نرخ محصولات را تعیین می‌کند و تمامی این عملکردهای متفاوت برای نرخ‌گذاری، تزهای غیرعملی و داستان‌سرایی محسوب می‌شود.

خسرو حجتی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تأثیر تصمیمات چهارگانه فولادی وزارتخانه های صمت و اقتصاد بر بازار فولاد بیان کرد: در شرایط فعلی هیچ‌یک از این تصمیمات کمکی به تولیدکننده نمی‌کند. در واقع، با این شرایط برای تولید کننده فرقی ندارد با 10 درصد یا 30 درصد محصولات خود را تأمین کند.

وی گفت: در این صورت، مسئولان می‌توانند به آسانی تولیدکنندگان خصوصی را تعطیل کنند و محصولات فولادی را تنها توسط تولیدکنندگان دولتی تأمین کنند و خصوصی‌ها لبو و جگر بفروشند، چرا که با چنین مشکلاتی این سهمیه بندی‌ها برای محصولاتی مانند ماست و شیر کاربرد خواهد داشت نه فولاد.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: امروزه این سهمیه‌بندی‌ها به جایی رسیده که برای خرید ۸۰۰ تن آهن اسفنجی از شرکتی مشخص و خرید شمش را باید از شرکت دیگری تأمین کنیم به گونه‌ای که می‌توان گفت عملاً ارقام و اعدادی در این حوزه به میان می‌آید که معلوم نیست این دستورات دقیقاً توسط چه کسی یا کمیته‌ای صادر شده است؟

حجتی در پایان اظهارداشت: در صورتی که این ابزارها و تصمیمات باعث کنترل قیمت‌ها شود، تأثیر مثبتی در بازار خواهد داشت اما با توجه به شرایط، می‌توان گفت این اقدامات، ابزار کنترل قیمت مناسبی برای بازار نیست، چرا که عرضه و تقاضا نرخ محصولات را تعیین می‌کند و تمامی این عملکردهای متفاوت برای نرخ‌گذاری، تزهای غیرعملی و داستان‌سرایی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *