جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 04 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 4 اردیبهشت؛ مسکن در خواب، فولاد در تلاطم/ تقاضای جهانی کامودیتی‌ها زیاد شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد نشان می دهد: قیمت مقاطع فولادی امروز روز «تثبیتی- افزایشی» در بازار سپری کرد.

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 4 اردیبهشت؛ مسکن در خواب، فولاد در تلاطم/ تقاضای جهانی کامودیتی‌ها زیاد شد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار ارز و پیش از آغاز تعطیلات عید سعید فطر از کانال 51 هزار تومان عبور کرده بود، امروز نیز در این کانال قرار داشت و با قیمت 51 هزار و 500 تومان در بازار معامله شد. در این راستا، قیمت مقاطع فولادی امروز روز «تثبیتی- افزایشی» در بازار سپری کرد.

در این میان، هرچند در بازار شاهد نوسان قیمت فولاد بودیم اما در بازار جهانی قیمت‌ها روند ثابتی را پیش گرفت. برهمین اساس، هر تن اسلب صادراتی ایران بدون تغییر، با قیمت ۵۱۸ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر و با نرخ میانگین ۵۱۶ دلار مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۶۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۵۸۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

به هر حال، جنگ روسیه و اوکراین به فرسایش رسیده و این موضوع را از ثبات نرخ بیلت و اسلب در این منطقه می‌توان متوجه شد. تا زمانی که دو کشور درگیر جنگ هستند، تقاضای جدید فولاد در این منطقه ثبت نمی‌شود و مسلما عرضه‌ای هم اتفاق نخواهد افتاد. البته چین به دنبال مذاکرات صلح است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

همچنین در بخش دیگری از بازار جهانی، بررسی‌ها نشان می‌دهد اقبال کامودیتی‌‌ها در هفته گذشته مثبت بوده است و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و عراق نیازمند زیادی به محصولات فولادی دارند که در همه این کشورها ایران می‌تواند حضور داشته باشد؛ به این دلیل که با همه آنها همسایه است اما شاید به دلیل تضاد سیاسی با آذربایجان، ترکیه این بازار را در اختیار بگیرد. از سوی دیگر برقراری روابط ایران و عربستان سعودی می‌تواند تاثیر مثبتی بر فولاد بگذارد و شرط آن هم تعریف پروژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی است.

با اینکه ایران باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید باشد، تقویت تقاضای داخل را نیز باید در سیاست‌های خود به کار بگیرد. در این راستا، مسکن یکی از بخش‌‎های محرک تقاضاست. مسکن این روزها به یک معضل برای دولت و متقاضیان تبدیل شده و هر بار که سخن از طرح نهضت ملی مسکن به میان می‌آید، دل فولادسازان گرم می‌شود تا بتوانند کمی از رکود فاصله بگیرند. از سوی دیگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بر بازار کامودیتی‌ها در ایران کمی تاثیر گذاشته است. موافقان و مخالفان استیضاح سید رضا فاطمی امین معتقدند اکنون وزارت صمت نیازمند یک ایده جدید است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در سه شرکت از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده میشود .

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت مشاهده شده است و در یک شرکت از ۷۰ تا ۲۷۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شده است.

علاوه بر این، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با ۲۰۰ تومان افزایش اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

در همین حال، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors