جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه ها و انجمن های فولاد 29 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
سخنگوی صنعت برق از برنامه ۱۴۰ اقدامی برای تابستان خبر داد؛

تابستان امسال خاموشی‌ گسترده نداریم؟/ ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها برای گذر از تابستان افزایش می‌یابد

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه وزارت نیرو برای گذر از تابستان امسال، ۱۴۰ برنامه عملیاتی تدوین کرده است گفت: قرار است با همکاری شرکت های دانش بنیان، ظرفیت تولید برق نیروگاه های کشور به میزان ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش یابد.

تابستان امسال خاموشی‌ گسترده نداریم؟/ ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها برای گذر از تابستان افزایش می‌یابد اتحادیه ها و انجمن های فولاد

به گزارش فولادبان، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه امسال بنا به برنامه تدوین شده تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت، اظهارداشت: امسال پیش بینی می شود ۴۷ پروژه که شامل پست و احداث خط جدید است، وارد مدار شود.

ادامه این گفتگوی مشروح به شرح ذیل است:

لطفا در خصوص برنامه ای که برای تابستان امسال دارید؟

رجبی مشهدی: ما یک برنامه ۱۴۰ اقدامی را در تابستان ۱۴۰۲ در وزارت نیرو دنبال می کنیم که سه تا محور اصلی دارد که محور اول اش اضافه کردن نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید هست، امسال یک برنامه 7 هزار و 700 مگاواتی داریم که برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه کشور که یک بخش از نیروگاهی هست که با کمک نیروگاه موجودی که با کمک شرکت های دانش بنیان داریم، ظرفیت شان را ارتقا می دهیم و اضافه می کنیم که انشاالله با حداکثر ظرفیت تولید در خدمت مردم عزیزمان باشیم.

در این میان، تعمیرات نیروگاه ها روند خیلی خوبی دارد. ما تقریبا همه نیروگاه ها را حداقل یک نوبت به تعمیرات اساسی یا بازدیدهای دوره ای که دارند، می بریم و اینکه اینها باحداکثر ظرفیت بتوانند تولید کنند و خطوط انتقال، شبکه های برق و پست های انتقال همه ما جزو برنامه های ما است که حداکثر آمادگی را داشته باشند.

البته یک بخشی هم برنامه توسعه شبکه های انتقال است. ما خوشبختانه در سال گذشته با توجه به اینکه توانستیم افزایش ظرفیت تولید حدود 6 هزار و ۱۰۰ مگاواتی را داشته باشیم، شبکه های برق در برخی نقاط به دلیل اینکه فرسوده بودند یا مشکلاتی را داشتند، ما دچار افت والتاژ شده بودیم و مشکلاتی را هم داشتیم. امسال پیش بینی شده که ۴۷ پروژه شبکه برق را که احداث خط جدید و پست های جدید هست، بتوانیم تا ابتدای تابستان در مدار داشته باشیم و برق را بتوانیم برسانیم به مصرف کننده.

همچنین یکسری اقدامات مدیریت مصرف هست که انشاالله در این حوزه ما برنامه های خیلی خوب و متنوعی را تدوین کردیم. سال گذشته همکاری خیلی خوبی را از مردم عزیزمان شاهد بودیم. یک طرح یک مساوی با پنجی بود که می گفتیم اگر یک کیلووات یا هر مقداری که صرفه جویی بکنند و کاهش مصرف نسبت به سال گذشته شان داشته باشند، مشترکان خانگی معادل پنج برابر تعرفه، در این میان ۴۰ درصد مشارکت خوب مردم را داشتیم. برای این موضوع  ۴۰ درصد از قبض هایی که صادر شده بود، پاداش صرفه جویی گرفتند و جالب اینکه از این ۴۰ درصد یک سوم اش قبض های رایگان داشتند که یا بستانکار شده بود که حتی در نوبت های بعد هم یکی دو نوبت می شد حتی رایگان شده باشد. این خیلی خوب جواب داده بود.

امسال وزارت نیرو این برنامه را در مراحل پایانی اش هست، انشاالله به محض اینکه نهایی شد اطلاع رسانی و به اطلاع مردم عزیزمان صورت می گیرد و کارهایی که در حوزه ادارات است ما سال گذشته به هرحال ادارات کمک خیلی خوبی کردند هم مولدهایی که در اختیار داشتند و هم این که وسایل سرمایشی را یک ساعت قبل از خاتمه کار در استان‌هایی که غیرگرمسیر هستند خاموش می کردند. بالاخره محیط خنک بود، و می شد تحمل کرد.

ما سال گذشته توانستیم یک ظرفیت خیلی خوبی را در کاهش مصرف ادارات داشته باشیم. امسال هم این برنامه مجددا تکرار می شود. انشاالله ما بتوانیم با کاهش مصرف برقی که در حوزه های مختلف از جمله این دوتا حوزه داشته باشیم برق مطمئنی را به همه مردم عزیز ارائه بکنیم.|

در همین بخش از صحبت های جنابعالی به بخشنامه ای که داشتیم در خصوص تغییر ساعت کار که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه که از ساعت ۶ صبح بشود. اگر در این خصوص توضیحی دارید، لطفا بفرمایید؟ البته در خصوص موضوعی که اخیرا اعلام کردید که دستگاه‌های خنک کننده ادارات باید ساعت ۱۲ خاموش شود نیز لطفا بفرمایید؟

ما هر ساله این اصلاح ساعت کار ادارات را داشتیم و امسال هم همین طور هست و شروع ساعت کار ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ بامداد تا ۱۳ هست که امسال باتوجه به اینکه تغییر ساعت رسمی را هم نداشتیم، این تقریبا چیزی شبیه سال گذشته است به لحاظ شروع ساعت ۷ بود. الان تقریبا می شود گفت طلوع آفتاب حدود ساعت ۴ صبح در خیلی از جاها طلوع آفتاب را داریم و امکان اینکه از روشنایی روز بیشتر استفاده بکنیم و ساعت خاتمه که مهمتر است و ساعت اوج مصرفی هست که اتفاق می افتاد، در مناطق عادی تهران و در این ساعت وسایل سرمایشی خاموش می شود و برای مناطق گرمسیر مثل استان های همجوار با دریای خیلج فارس و عمان و استان خوزستان این ها از ساعت ۱۳ که خاتمه شان هست همان ساعت هم وسایل سرمایشی شان خاموش می شود این کمک حدود هزار واتی به کاهش مصرف می کند و قطعا می دانیم که ممکن است قدری هم کارمندان عزیز به زحمت بیافتند ولی این اقدام در جهت این است که ما بتوانیم برق پایدار را در این ساعت ها مدیریت کنیم.

همه ساله ما یک بحث مبادلات برق داریم با کشورهای همسایه یک بخشی اش صادر می شود بخشی از ما از آن ها می گیریم بفرمایید مبادلات برق ما با کدام کشورها است و میزانش هم چقدر است؟

ماخوشبختانه با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم ارتباط الکتریکی هم برقرار است می توانیم با انها تبادل برق داشته باشیم ما از یکسری کشورها برق را وارد می کنیم که در حال حاضر از کشور ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان و آذربایجان توانستیم واردات برق را داشته باشیم و همچنین صادرات برق هم بیشتر به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هست ولی در دوره محدودیت بار تابستان که مصرف برق افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند برنامه ها به این صورت است که ما به سهم واردات بیشتر از صادراتمان است و بیشتر به هدف این است که برق داخل کشور به خوبی و به صورت مطمئن برای مشترکان تامین بشود.

موضوع بحث بیمه لوازم خانگی برقی منزل است که براثر نوسانات برق آسیب می بینند سال گذشته خاطرم هست که آن شرکت بیمه ای که هست که به هرحال طرف قرارداد شما هستند انتخاب این شرکت با تاخیر روبرو شد اگر امکان دارد یک توضیحی در این خصوص بفرمایید؟

عمده مشکلات شاید مربوط به سال ۱۴۰۰ بود که قطع برق بیشتر منجر به این حوادث شده بود سال ۱۴۰۱ واقعا به لحاظ آماری کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است، یک بوروکراسی هم دارد که باید عرض بکنم ما بعد از این که هر ساله در قانون بودجه پیش بینی می شود که از مشترکان چقدر دریافت بکنید برای بیمه وسایل یا بیمه آتش سوزی در واقع بحث هایی هست که منجر به حریق می شود ناشی از شبکه های برق یا کارهایی که داخل ساختمان اتفاق می افتد ناشی از اتفاقات است و دارای فوت یا جرحی باشد از این محل پرداخت می شود این عدد تقریبا عدد کمی است در واقع هر قبضی حدود ۱۰۰ تومان و در مناطق روستایی ۵۰ تومان عدد کمی هست برای همین شرکت های بیمه گذاری که قرار است بیایند فعالیت بکنند رغبت کمتری دارند و ما مجبور می شویم به هرحال چندبار مناقصه را تکرار بکنیم و یک کم تاخیر در این زمینه صورت میگیرد  ، ولی انشاالله این قول را به مردم عزیزمان می دهیم که برای سال ۱۴۰۲ انشالله این بروکراسی اش را کمتر کنیم و زودتر بیمه ها هم شرکت بیمه انتخاب بشود و هم سامانه ای را هم در این زمینه داریم سامانه بیمه دات توانیر دات او آر جی دات آی آر هست که هموطنان می توانند در صورتی که تجهیزاتشان آسیب ببیند می توانند در آن سامانه ثبت بکنند و در جمع بخواهم عرض بکنم امیدواریم که امسال را با تامین برق پایدار مشکلی در خصوص نوسانات برق یا مشکلاتی از این دست برای مشترکان عزیزمان نباشد یا حداقل ممکن باشد.

درخصوص استفاده از نیروگاه های خورشیدی که سیاست تشویقی داشتید که مردم از پشت بام‌ها استفاده کنند و تجهیزات در اختیارشان بگذارید توضیح دهید؟

یکی از روش هایی که برای تامین برق استفاده می شود امسال هم جزو برنام های وزارت نیرو هست این است که ما یکصد و ۱۰ هزار سامانه پنج کیلوواتی که توان خیلی خوبی هست برای خانواده های کم برخوردار بیشتر کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی و عنوان مشابه که این ها می توانند از طریق شرکت ساتپا ثبت نام بکنند و مزیتی که این شیوه توسعه نیروگاه خورشیدی دارد و اصطلاحا پشت بامی می گوییم یا توی فضاهایی که امکانات جا را داشته باشند این هست که می توانند علاوه بر این که به ان نرخی که خرید تضمینی برق است هم اقساط سرمایه گذاری را پرداخت بکنند و یک مقداری هم برداشت داشته باشند به عنوان درآمد برای این خانواده های کم برخوردار تلقی بشود، و سایر طرح هایی که در حوزه تجدیدپذیر داریم عمدتا نیروگاه های بزرگ ۱۰ مگاواتی و بیشتر هستند که در حوزه خورشیدی به خوبی پیش می رود انشاالله که ما بتوانیم توی تابستان امسال در تابستان چیزی حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی را در مدار تولید داشته باشیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors