مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه اعلام کرد:

دعوت امارات از رئیسی و سفر پادشاه عمان به تهران/ تاثیرات سفر آتی رئیس‌ جمهور ایران به عربستان چیست؟

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته بین تهران و ریاض، دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی در جده عربستان با ظرفیت کامل فعالیت خواهد کرد، گفت: سفر آتی رئیس‌ جمهور ایران به عربستان، تاثیرات قابل توجهی در روابط دو جانبه و همچنین منطقه و فرامنطقه خواهد داشت.

به گزارش فولادبان، علی رضا عنایتی، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تشریخ آخرین تحولات در روابط ایران با عربستان و همچنین تعدادی دیگری از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس از جمله عمان ، امارات و کویت پرداخت و ضمن اعلام این خبر که برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه عمان به ایران در حال انجام است، گفت: امارات از رئیس جمهور ایران، برای شرکت در اجلاس جهانی آب و هوا که سال جاری در این کشور برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورده است.

مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و پکن در دو سال گذشته حضور داشته است، همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با زمان سفر سید ابراهیم رئیسی به عربستان براساس دعوت صورت گرفته از وی از سوی پادشاه عربستان، گفت: دیدار رئیس‌جمهور از عربستان، مهمترین دیداری است که در چارچوب روابط دو جانبه ایران و عربستان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله این سفر در آینده صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: ما دعوتنامه کتبی پادشاه عربستان را در این زمینه دریافت کرده‌ایم. سفارت سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع عربستان در تهران این دعوتنامه را به ایران ارائه کرد و دعوتنامه تسلیم ریاست جمهوری ایران شد. رئیس‌جمهور ایران نیز پاسخ کتبی به این دعوتنامه دادند و از طریق سفارت سوئیس در تهران، پاسخ ایران به مقامات سعودی ارائه شد. البته همه اینها مربوط به قبل از این است که روابط رسمی دو کشور از ۱۷ فروردین ماه سال جاری آغاز شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این سفر قطعا سفر بسیار مهمی خواهد بود، در این ارتباط تصریح کرد: البته زمان دیدار از سوی دفتر رئیس‌جمهور تعیین و از طریق وزارت خارجه پیگیری خواهد شد. این موضوع در دستور کار دو کشور قرار دارد و ما امیدواریم این سفر در زمان مناسبی انجام شود.

عنایتی با بیان اینکه قطعا این سفر دارای ابعاد مهم اقتصادی، سیاسی، گردشگری، فرهنگی، مردمی و … خواهد بود، گفت: چون روابط دو کشور مجددا آغاز شده است، ما زمینه‌های زیادی داریم که با عربستان در ارتباط با آن گفت‌وگو و رایزنی کنیم و به نظرم سفر آقای رئیسی به عربستان، تاثیرات قابل توجهی در روابط دو جانبه و همچنین منطقه و فرامنطقه خواهد داشت. این دیدار می‌تواند مناسبات ایران و عربستان را سرعت بیشتری دهد.

وی با بیان اینکه از سرگیری روابط تهران و ریاض و گسترش تعاملات بین ایران و عربستان دریچه و باب بزرگی را برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد می‌کند، افزود: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اجرای “سیاست همسایگی” بوده است و به نظرم با توجه به تحولات صورت گرفته می‌توانیم بگوییم این سیاست توانسته در منطقه جای خود را تحکیم ببخشد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته مناسبات خود را با امارات و کویت نیز ارتقاس کمی و کیفی دادیم و سفیران کویت و امارات به تهران بازگشتند و اکنون نیز با برقراری روابط بین تهران و ریاض حلقه‌ دیگری از این مناسبات شکل گرفته و همانطور که اشاره شد، قطعا گسترش مناسبات بین ایران و عربستان می‌تواند برای آینده منطقه و همچنین توسعه و تحکیم سیاست همسایگی نقش مهم و موثری را ایفا کند.

وی با بیان اینکه ما و عربستان مسائل زیادی اعم از دو جانبه و مسائل منطقه‌ای داریم که با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، اظهارداشت: ما تاکید بر این داریم که امنیت در منطقه باید توسط کشورهای منطقه ایجاد شود. ما بر موضوع ایجاد امنیت فراگیر در منطقه تاکید داریم و امنیت را برای همه می‌خواهیم و امیدواریم همکاری ایران و عربستان در تحقق امنیت درون زا در منطقه نقش موثری را ایفا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *