تعیین قیمت پایه ملاک قیمت‌گذاری بخش‌های دیگر زنجیره فولاد/ ایرادات عرضه سنگ آهن در بورس کالا

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در اولین روزهای تعیین قیمت، قیمت سنگ آهن و آهن اسفنجی در بورس کالا با نرخ 8500 تومان که نرخ بالایی بود تعیین شد همین موضوع دیگر معاملات زنجیره را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو اگر قیمت هزار تومان پایین‌تر تعیین می‌شد وضعیت مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

سیف‌الله امیری در گفتگو با فولادبان با اشاره به هم عدم توازن قیمتی در زنجیره فولاد افزود: افزایش قیمت آهن اسفنجی به 9 هزار تومان و رسیدن قیمت میلگرد به کف 13 هزار تومان سود تولیدکنندگان خرد را کاهش داده و حتی موجب توقف و تعطیی بعضی از واحدها شده است.

وی با بیان اینکه زنجیره فولاد محصولات فولادی از سنگ آهن معادن شروع می‌شود، به شمش می‌رسد و میلگرد، نبشی و تیرآهن محصولات نهایی هستند ادامه داد: طبق ابلاغ و تصمیم جدید وزارت صمت باید تمام محصولات برای فروش و تعیین قیمت به بورس عرضه شود و اگر بخواهد محصولات وارد بورس کالا شود باید قیمت‌ها هم در بورس تعیین شود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد:عرضه سنگ آهن به بورس کالا مشکلاتی دارد مثلا اگر تمام تولیدات سنگ آهن کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مختلف معدنی به بورس کالا عرضه شود برخی از فولادسازان بزرگ از جمله فولاد مبارکه نمی‌تواند سنگ آهن گل گهر یا دیگر معادن را خریداری کند. علت هم این است که تجهیزات وماشین آلاتی که برای فولاد مبارکه نصب شده دانه بندی هایی دارد که نمی‌تواند هر سنگی را در ماشین آلات خود استفاده کند و باید حتما سنگ با عیار مشخص در تجهیزات فولاد مبارکه استفاده شود. بنابراین آوردن سنگ به بورس کالا معضلاتی را به دنبال دارد. به بیان بهتر باید تمام جوانب مورد توجه قرار گیرد و با کارشناسی دقیق و حساب شده به بورس کالا عرضه شود.

امیری گفت: پس از تبدیل سنگ آهن به کنسانتره، دو محصول کنسانتره و گندله هم به بورس کالا خواهد آمد و با تعیین قیمت پایه یا قیمت کف در این بازار به مشتریان فروخته خواهد شد. به هر میزانی که قیمت پایه یا کف، نوسان داشته باشد فروش محصولات فولادی هم به همان میزان از قیمت‌ها تبعیت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *