سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت مطرح کرد:

تجارت 14 میلیون دلاری فولاد میان ایران و عربستان

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت گفت در سه ماه گذشته، بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد میان ایران و عربستان انجام شده است.

به گزارش فولادبان، سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت اظهارداشت: از سه ماه گذشته و از هنگامی که مذاکرات ایران و عربستان به نتیجه نزدیک شد، تاکنون بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد میان دو کشور انجام شده است.

وی گفت: باید به این نکته توجه کرد که تجارت‌های مرتبط با فولاد معمولاً بازار‌های مستمر و ادامه دار را می‌طلبد و این موضوع نشان دهنده آن است که روابط تجاری دو کشور برای مباحثی مانند فولاد که به استمرار نیاز دارد، مهیا شده است.

لطیفی افزود: زمانی که روابط سیاسی دو کشور حذف شد، تجارت میان دو کشور کاهشی و در نهایت به صفر رسید.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت، مزایای برقراری روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در ایجاد کریدور ترانزیتی جدید و برطرف کردن نیاز‌های متقابل برشمرد و بیان کرد: با برقراری روابط تجاری میان این دو کشور، مسیر عبور کالا و انرژی از خلیج فارس به سمت آسیای میانه، قفقاز، شرق اروپا و روسیه برای عربستان مهیا می‌شود. از سوی دیگر، عربستان می‌تواند مسیر عبور کالا از آسیای میانه، قفقاز، روسیه و ایران از مسیر جاده‌ای و ریلی از خاک این کشور به سمت دریای سرخ و مدیترانه باشد؛ به این مفهوم که مسیر جدیدی در حوزه ترانزیت فعال می شود که کالا را از این منطقه پرجمعیت به منطقه پر جمعیت آفریقا و اروپا انتقال می‌دهد.

وی تصریح کرد: عرصه دیگر همکاری‌هایی که میان ایران و عربستان در حوزه اقتصادی می‌تواند صورت بگیرد به شدت قابل توجه است، بحث سرمایه گذاری عربستان سعودی در ایران اخیراً در حال مطرح شدن است و سرمایه گذاری معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که ریسک سرمایه گذاری در آن کم باشد و آینده روشنی وجود داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که علاقه مندی عربستان برای سرمایه گذاری در بازار ایران و کشش بازار ایران برای سرمایه گذاری عربستان مطلوب است. این موضوع می‌تواند دو کشور را برای همکاری و همگرایی‌های بیشتر در آینده سوق دهد.

لطیفی گفت: در صورتی که ایجاد اتاق بازرگانی مشترک میان ایران و عربستان توأم با بهبود تمامی ابعاد سیاسی و همگرایی دو دولت انجام شود، قطعاً می‌توانیم انتظار افزایش حجم تجارت میان ایران و عربستان سعودی را در بالاترین حدی که انجام شده یعنی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *