در گفتگوی فولادبان با کارشناس ارزی مطرح شد؛

احتمال تداوم روند صعودی قیمت دلار در سال جاری/ نسبت پول به نقدینگی در اقتصاد نگران کننده شده است

یک کارشناس ارزی گفت: در گذشته تنها حدود 16 درصد پول در دست مردم بود اما در حال حاضر براساس آخرین آمار بانک مرکزی، تقریباً 23 درصد از نقدینگی در جامعه است.

میثم علیمحمدی در گفتگو با فولادبان در خصوص تحلیل بازار ارز در سال جاری اظهارداشت: براساس آخرین آمار بانک مرکزی و متغیرهای موجود در بازار ارز، کسری بودجه، تورم و افزایش رشد نقدینگی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اتفاقاتی بود که در سال 1401 رخ داد، بنابراین با توجه به شرایط فعلی، به احتمال زیاد روند صعودی قیمت دلار در سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در صورتی که امسال در معادلات سیاسی، اتفاقاتی بیفتد که باعث کاهش انتظارات تورمی شود، به احتمال زیاد از سرعت افزایش نرخ دلار کاسته شود. با این حال، انتظار می‌رود در سال 1402 روند افزایشی قیمت دلار با سرعت کمتر ادامه پیدا کند.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به میزان نقدینگی موجود در جامعه، افزود: با توجه به متغیرهای پولی در کشور، می‌توان گفت نسبت پول به نقدینگی در اقتصاد، رشد زیادی را تجربه کرده به گونه‌ای که در گذشته تنها حدود 16 درصد پول در دست مردم بود اما در حال حاضر براساس آخرین آمار بانک مرکزی، تقریباً 23 درصد از نقدینگی در جامعه است.

علیمحمدی معتقد است که چنین عملکردی، نشان از جهش قیمت‌ها در بازار ارز و به واسطه آن، رشد نرخ انواع محصولات دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش نقدینگی در جامعه طبیعتاً تأثیر خود را بر روند قیمت دلار در بازار نیمایی و آزاد خواهد گذاشت. البته ناگفته نماند در چند ماه اخیر، نرخ دلار بیشتر از ارزش ذاتی خود حرکت کرد اما در هر صورت دارایی‌های فعلی، آینده را قیمت‌گذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *