در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

مصائب صادرات فولاد به روایت یک کارشناس/ انتقاد از دخالت دولت و رکود بازار داخلی

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: رکود در بازارهای داخلی و کاهش مصرف در داخل، تولیدکنندگان فولاد را به صادرات بیشتر و در نتیجه سود دلاری بیشتر امیدوارتر کرده است اما وضع ناگهانی محدودیت‌های دولتی از جمله عوارض صادراتی، قطعی برق، انتقال صنایع به کشورهای همسایه، صادرات فولاد را در سال 1401 با اما و اگرهای زیادی همراه کرد.

صادق خاکبیز در گفتگو با فولادبان با اشاره به معضلات صنعت فولاد، یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها را وجود قوانین دست و پا گیر، در صادرات این بخش دانست.

وی گفت: از یکسو فشار خارجی تحریم‌ها و از دیگر سو فشار‌های داخلی دولت به بهانه تنظیم بازار و ممنوعیت صادرات باعث شده محدودیت‌ها علیه این صنعت به بیشترین حد خود برسد و عملا در پاره‌ای از اوقات، واحد‌ها با توقف تولید مواجه شده اند.

این فعال صنعت فولاد افزود: همچنین قوانین دست و پاگیر گمرکی در حوزه فروش صادراتی و دخالت ۴۰ نهاد و سازمان در امر صدور مجوز صادرات و مشکلات صادرکنندگان در موضوع رفع تعهد ارزی که در بسیاری از مواقع، روند تایید پرونده‌ها با کندی انجام شده یا حتی انجام نمی‌شود در صورتی که در ابلاغیه‌ها محدودیتی برای استفاده از هیچ روش فروش صادراتی وجود ندارد.

به گفته وی، رکود در بازارهای داخلی و کاهش مصرف در داخل، تولیدکنندگان فولاد را به صادرات بیشتر و در نتیجه سود دلاری بیشتر امیدوارتر کرده است اما وضع ناگهانی محدودیت‌های دولتی از جمله عوارض صادراتی، قطعی برق، و انتقال صنایع به کشورهای همسایه ، صادرات فولاد را در سال 1401 با اما و اگرهای زیادی همراه کرد.

خاکبیز بیان کرد: در این میان، ورود روسیه به بازار آسیا هم مهمان ناخوانده‌ای بود که تمام معادلات صادرات فولاد را به هم خواهد زد. هر چند این را باید درنظر گرفت که رقیبی به نام اوکراین هم دیگر نمی‌تواند فولاد خود را به کشورهایی مانند عراق به‌درستی صادر کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان فولاد انتقام وضع تعرفه‌های صادراتی دولت و کاهش درآمد ارزی خود را از مشتریان داخلی می‌گیرند و با کاهش تولید و التهاب در بازار عرضه و تقاضای فولاد، باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

صادق خاکبیز در پایان با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و کاهش قدرت خریداران و معاملات ملکی را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: رکود بسیار طولانی در بخش ساخت و ساز و کاهش مصرف محصولات فولادی طویل حاکم شده است. دولت‌ها با تقاضا برای مسکن‌سازی، پل‌سازی و سدسازی یکی از بازیگران مهم در بازار مصرف محصولات طویل است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *