عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی به فولادبان عنوان کرد:

مصائب ارز نیمایی در بورس کالا/ به نام تولیدکننده، به جیب واسطه‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: تغییر مبنای ارزی نه‌‌‌تنها نمی‌‌‌تواند به رفع چالش‌‌‌های فعلی منجر شود، بلکه چالش‌‌‌های جدیدی را نیز به همراه خواهد داشت.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان با اشاره به تصمیم وزارت صمت مبنی بر اینکه مبنای قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا، ارز نیمایی باشد، اظهار کرد: تفاوت قابل‌توجه میان نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار در بازار آزاد، چالشی اساسی برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان یا فعالان اقتصادی است.

وی گفت: تغییر مبنای ارزی نه‌‌‌تنها نمی‌‌‌تواند به رفع چالش‌‌‌های فعلی منجر شود، بلکه چالش‌‌‌های جدیدی را نیز به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اشتباه بودن اینگونه تصمیمات تصریح کرد: زمانی که تولیدکنندگان مواد اولیه، محصول و یا بخش عمده ای از ماشین آلات و تجهیزاتان را با ارز آزاد تولید و وارد می‌کنند، چرا باید با ارز نیمایی عرضه کنند؟

شکوری گفت: اگر از اجرای عرضه به قیمت تولید مردم نفع می‌بردند، شاید تولید کننده راضی شود، اما فقط کافی است به آخر زنجیره فولاد که به خودرو و لوازم خانگی می رسد، نگاهی داشته باشیم تا متوجه شویم که این کالاها با ارز نیمایی یا ارز آزاد به مردم فروخته می‌شود.

به گفتهوی، در این آشفته بازار فقط واسطه ها نفع و سود خواهند برد و تولید کننده با چالش‌های جدی روبرو می‌شود.

این فعال بخش معدن و صنایع معدنی با تاکید بر ارز آوری بالای صنعت فولاد برای کشور، خاطر نشان کرد: اگر فولاد با ارز آزاد فروخته شود، تولید کننده می تواند در عین اینکه اشتغال بیشتری ایجاد کند، مالیات بیشتری هم بپردازد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *