گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

صعودی شدن قیمت محصولات تخت ترکیه+دلایل

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از صعودی شدن قیمت محصولات تخت ترکیه به دنبال افزاییش تقاضا و کاهش عرضه حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، در یک هفته اخیر قیمت محصولات تخت ترکیه به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه، صعودی شد.

در این راستا، قیمت محصولات تخت پس از وقوع دو زلزله عظیم در استان قهرمان‌مرعش ترکیه در روندی صعودی قرار گرفته است. ده شهر این استان تحت‌تاثیر قرار گرفتند و بندر اسکندرون تخریب شد.

البته بزرگ‌ترین فولادساز منطقه، مجتمع آهن و فولاد اسکندرون (ایسدمیر) به تولیدات خود ادامه نداد اما دو فولادساز دیگر این منطقه ادامه تولیدات خود را از سر گرفتند.

به گفته برخی منابع بازار، دولت ترکیه به دلیل محدودیت عرضه فولاد کشور، اعمال تعرفه واردات محصولات تخت را تا یکم آوریل 2023 (12 فروردین ماه 1401) به تعویق انداخت. فولادسازان ترکیه در روزهای اخیر مذاکراتی با وزارت تحارت کشور برای بررسی برنامه عرضه فولاد به منظور بازسازی مناطق زلزله‌زده داشتند. موضوع اصلی این مذاکرات نیاز 5 میلیون تنی فولاد برای بازسازی منطقه در طول یک سال آینده بود. نشست دیگری با وزارت تجارت کشور برگزار می‌شود.

قیمت‌های داخلی

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم، بازار داخلی، exw ترکیه در بازه قیمتی 820 تا 860 دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی حاکی از رشد نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته 800 تا 850 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

تولیدکنندگان کویل ورق گرم ترکیه، محصول تولید ماه ژوئیه را در طول هفته در بازه 800 تا 870 دلار به ازای هر تن عرضه می‌کردند، این درحالی است که بازه پیشنهادی در هفته گذشته 800 تا 860 دلار به ازای هر تن بود.

به گزارش برخی منابع بازار، تنها یک تولیدکننده در ترکیه کویل ورق گرم را در پایان هفته عرضه کرد و دیگر کارخانه‌ها از دریافت سفارش خودداری کردند.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق سرد فولادی، بازار داخلی، exw ترکیه یک هزار دلار تا یک هزار و 50 دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند.

در طول 7 روز اخیر، تولیدکنندگان کویل ورق سرد ترکیه، محصول با ضخامت یک میلی‌متر با شیوه معاملاتی exw را بین یک هزار تا یک هزار و 50 دلار به ازای هر تن ارائه کردند.

صادرات کویل ورق گرم

تازه ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که بازار صادرات کویل ورق گرم ترکیه در 7 روز اخیر راکد بود، زیرا تولیدکنندگان بر تامین تقاضای داخلی متمرکز بودند.

در همین حال، قیمت‌های پیشنهادی کویل ورق گرم با شیوه معاملاتی فوب در بازه 820 ا 830 دلار به ازای هر تن قرار داشتند.

در نتیجه این گزارشات و ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، صادرات، فوب بندر اصلی ترکیه در بازه 820 تا 830 دلار به ازای هر تن نشان داد که این بازه قیمتی حاکی از رشد نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته 810 تا 820 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

قیمت محصولات وارداتی

همچنین چین کویل ورق گرم با شیوه معاملاتی cfr ترکیه و تحویل اواخر ماه آوریل با قیمت 710 دلار به ازای هر تن به فروش رساند و قیمت پیشنهادی محصول تحویل ماه می را به بازه 725-730 دلار به ازای هر تن افزایش داد.

علاوه بر این، روسیه کویل ورق گرم با شیوه معاملاتی cfr ترکیه را با قیمت 770 دلار به ازای هر تن فروخت. مصر نیز در طول هفته بیش از 30 هزار تن کویل ورق گرم را در بازه 800-810 دلار به ازای هر تن cfr ترکیه به فروش رساند.

در یک هفته اخیر ، شرکت روسی «نوولیپتسک» قیمت جدید برای کویل ورق گرم تحویل ماه می عرضه نکرد. البته این شرکت قصد دارد که محصول با شیوه معاملاتی cfr را در بازه 815-820 دلار به ازای هر تن ارائه دهد.

ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت کویل ورق گرم فولادی، واردات، cfrبندر اصلی ترکیه در بازه 710 تا 800 دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی نسبت به هفته قبل افزایش یافت. این محصول در هفته گذشته در بازه 690 تا 760 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

همچنین کویل ورق سرد چین با قیمت 790 دلار به ازای هر تن cfr عرضه می‌شد.

در این راستا، فعالان بازار برآورد کردند: در راستای افزایش قیمت کویل ورق گرم، قیمت پیشنهادی روسیه برای کویل ورق سرد با شیوه معاملاتی cfr حدود 880 دلار به ازای هر تن اعلام خواهد شد.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق سرد فولادی، واردات، cfr بندر اصلی ترکیه در بازه 790 تا 880 دلار به ازای هر تن اعلام شد که این بازه قیمتی حاکی از رشد نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته در بازه 800 تا 850 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *