بازنگری در اساسنامه سازمان سرمایه گذاری با هدف تسهیل سرمایه گذاری خارجی

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از اصلاح اساسنامه این سازمان با هدف تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور خبر داد.

به گزارش فولادبان، علی فکری با اشاره به وجود چهار نوع سرمایه گذاری خارجی رایج در جهان، اظهارداشت: در مدل اول سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی با هدف حفظ ارزش ذخایر ارزی خود در کشور‌های سرمایه پذیر سرمایه گذاری می‌کنند و با خرید اوراق قرضه سایر کشور‌ها از جمله اوراق قرضه دلاری یا یورویی و ین و اخیرا اوراق قرضه یوان از ارزش ذخایر ارزی خود محافظت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این روش سرمایه گذاری نه در ایران و نه در کل کشور‌های خاورمیانه و منطقه جنوب غرب آسیا رایج نیست، گفت: از کل سرمایه گذاری خارجی که در جهان صورت می‌گیرد، شاید حداقل سی درصد به این بخش مربوط است.

معاون وزیر اقتصاد، نوع دوم سرمایه گذاری را ثبت روزانه سرمایه برشمرد و در تشریح این نوع سرمایه گذاری افزود: امروزه ابزار‌هایی در جهان تعریف شده است که با کمک آن‌ها سرمایه صبح از یک نقطه دیگر جهان وارد بورس یک کشور مثل هنگ کنگ میشود و با تعطیلی آن بازار شبانه خارج شده و وارد بازار یک کشور دیگر می‌شود که برای این نوع سرمایه گذاری در حوزه هدفگذاری نه ایران و نه حتی سایر بورس‌های خاورمیانه قرار ندارد.

وی، حجم این نوع سرمایه گذاری را ۴۰ درصد از کل سرمایه گذاری‌های جهانی دانست و تصریح کرد: به جز این موارد، دو دسته دیگر سرمایه گذاری دیگر در دنیا وجود دارد که ما می‌توانیم در این زمینه برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم و در وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری نیز در اهداف و برنامه‌های ما قرار دارد.

فکری در تشریح این دو نوع سرمایه گذاری نیز گفت: نوع سوم سرمایه گذاری‌های خارجی در جهان صرفا با هدف سودآوری انجام می‌شود که این مدل سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه کاملا جا افتاده و کشور‌های جنوب خلیج فارس نیز در این بخش فعال هستند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، نوع چهارم سرمایه گذاری‌ها را جزو اهداف جذب سرمایه توسط این سازمان دانست و در تشریح آن اظهارداشت: در این نوع سرمایه گذاری علاوه بر اهداف اقتصادی و سودآوری، اهداف غیر اقتصادی از جمله اهداف راهبردی، مذهبی و ایدئولوژی نیز پیگیری می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ایران مرکز شیعیان جهان است، گفت: این ویژگی موجب می‌شود مثلا سرمایه گذاران عراقی به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) در ایران به سرمایه گذاری علاقه مند باشند و یا سرمایه گذاران افغانی به دلیل احساس نزدیکی و قرابتی که با ایران دارند، در کشور ما سرمایه گذاری کنند تا از مزایای اقامت در ایران استفاده کنند.

فکری با اشاره به اینکه در این بخش علاقه‌مندی‌های بسیاری به ویژه از سوی سرمایه گذاران در کشور‌های همسایه وجود دارد، افزاود: در زمینه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت پروژه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که با توجه به برخی تحولات جهانی از جمله جنگ اوکراین علاقمندی برای همکاری‌ها به مراتب بیش از گذشته است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در تشریح عملکرد یکساله سازمان سرمایه گذاری گفت: جذب سرمایه خارجی در یکسال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار است و این عدد با توجه به شیوه‌های محاسبه قبلی به دست آمده است اما به منظور جلوگیری از انحراف‌های آماری، مجوز‌هایی که منجر به سرمایه گذاری نشده و یا بخشی از سرمایه وارد نشده و مجوز‌های آن باطل شده است از آمار جذب حذف کردیم که با این منوال آمار سرمایه گذاری خارجی تا امروز بیش از ۶ میلیارد دلار است.

فکری در پایان سخنان خود، این دستاورد را نتیجه تغییر رویکرد در حوزه سرمایه گذاری خارجی در کشور دانست و افزود: یکی از اهداف سازمان برای سال آینده اصلاح اساسنامه سازمان است و با این اقدام تلاش داریم سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران را به یک سازمان سرمایه‌گذاری واقعی تبدیل کنیم.

وی یکی از اهداف اصلی اصلاح اساسنامه را ایجاد ارتباط بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *