تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه بیست و چهارم بهمن؛ حرکت خلاف جهت دلار و فولاد/ برای احیای برجام توافق نهایی شد؟

در حالی که نرخ ارز امروز کاهش اندک داشت اما قیمت برخی مقاطع فولادی روند صعودی را طی کردند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز صبح و در ابتدای معاملات در مدار صعود قرار گرفت و در همان پایه 46 هزار تومان قرار داشت اما اکنون این نرخ به 45 هزار و 650 تومان رسیده که کاهش اندک را نشان می‌دهد اما این افت بسیار کم باعث نشد بازارهایی که با دلار روند افزایش قیمت را طی کرده بودند، در شیب نزولی قرار بگیرند و حرکت خلاف جهت داشتند. برهمین اساس، قیمت برخی مقاطع فولادی امروز روند صعودی را طی کردند.

در این میان، برخی فعالان بازار معتقدند این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضای پیمانکاران ساختمانی و عمرانی پیش از پایان سال است. این فعالان همچنین می‌گویند: تجربه نشان داده در سال جدید میزان تورم سال و همچنین دستمزدهای جدید بر قیمت‌ها اعمال می‌شود و منجر به رشد قیمت‌ها خواهد شد و پیش از پایان سال پیمانکاران به دنبال ثبت سفارش خود هستند تا مواد اولیه را ارزانتر از سال آینده دریافت کنند.

این در حالی است که برخی مقاطع فولادی در بازارهای جهانی روند کاهش را پیش گرفتند به طوری که بیلت و اسلب CIS در مسیر افت و ثبات قیمت قرار گرفتند. بیلت صادراتی منطقه CIS با افت ۶ دلاری، با نرخ ۵۶۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن به فروش رسید. از سوی دیگر، بیلت و اسلب ایران مانند روزهای گذشته تغییر قیمتی نداشت و به ترتیب 544 دلار و 535 دلار در هر تن قیمت خورد.

به نظر می‌رسد کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به دلیل افزایش تقاضا در بازار نفت است و برخی کارشناسان روند صعودی نرخ را برای طلای سیاه پیش بینی می‌کنند. زمانی که نفت در مسیر افزایش قرار می‌گیرد، اونس جهانی طلا کاهش می‌یابد و امروز اونس جهانی با نرخ 1855 دلار به کار خود پایان داد که نسبت به روزهای گذشته افت اندک را نشان می‌دهد.

از بورس کالا هم خبر رسید: امروز دوشنبه بیست و چهارم بهمن ماه قرار بود 189 هزار و 650 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که تمام آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و هیچ محصولی از تابلوی معاملات حذف نشد. در همین حال، برای 95 هزار و 650 تن شمش بلوم، 345 هزار و 735 تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 175 هزار و 55 ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند.

علاوه بر این، تقاضای نفت در بازار برای ایران اهمیت بالایی دارد؛ خصوصا امروز که برخی نمایندگان مجلس عنوان کردند برای کلیات احیای برجام توافق نهایی حاصل شده و فقط در این باره بر سر چند مورد اندک اختلاف نظر وجود دارد که در روزهای آتی حل خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید برجام به کمک اقتصاد ایران می‌آید و می‌تواند از این فضای تقاضایی بهره مند شود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در هشت شرکت از 200 تا 1250 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در سه شرکت از 300 تا 1700 تومان افزایش قیمت دیده می شود .

همچنین در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 1250 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 270 تا 1500 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از 800 تا 3300 تومان افزایش قیمت مشاهده شد .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *