شروع طوفانی قیمت فولاد در بازار جهانی در 2023+دلایل

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است هر گونه بازگشت قیمتی در نفت منجر به حمایت بیشتر از هزینه‌های فولادسازی و تورم کلی، بهای بالاتر و همچنین رشد کمتر اقتصادی می‌شود.

علی زینلی در گفتگو با فولادبان اظهارداشت: محصولات آلومینیومی و فولادی سال ۲۰۲۳ را همانند بسیاری دیگر از کامودیتی‌ها (مواد اولیه) با قیمت‌های مناسب شروع کردند به گونه‌ای که آلومینیوم در یک ماه اخیر حدود ۱۳ درصد و فولاد حدود ۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. این درحالی است که در سال ۲۰۲۲ آلومینیوم حدود ۲۲ درصد و فولاد حدود ۱۵ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بودند.

وی گفت: هر گونه بازگشت قیمتی در بازار نفت منجر به حمایت بیشتر از هزینه‌های فولادسازی و تورم کلی، بهای بالاتر و همچنین رشد کمتر اقتصادی می‌شود. با این‌حال، اگر قیمت‌ها همچنان به‌ طور قابل ملاحظه‌ بالا باقی بماند، سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت فولاد صورت می‌گیرد که باعث حمایت از تقاضای فولاد در برخی از بازارها خواهد‌ شد.

این کارشناس بازار سرمایه، علت کاهش قیمت کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۲ را افزایش مستمر نرخ بهره در آمریکا و دیگر کشورهای جهان دانست و افزود: در سال ۲۰۲۳ شرایط کاملا متفاوت است. در واقع، بانک‌های سرمایه‌گذاری مطرح مانند گلدمن ساکس در سال ۲۰۲۳، رشد ۳۰ درصدی کامودیتی‌ها را پیش‌بینی کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت دو علت دارد؛ یکی تضعیف شاخص دلار که باعث تقویت قیمت کامودیتی‌ها می‌شود. علت دوم، گشایش‌های اقتصادی در چین و دوری از بیماری کووید 19 است که باعث شده انتظارات برای رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ به مراتب بهتر از سال ۲۰۲۲ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *