Please use a valid API Key تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه نوزدهم بهمن؛ترمز دلار کشیده شد/ افزایش نرخ فولاد داخلی در شرایط ثبات نرخ جهانی - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه نوزدهم بهمن؛ترمز دلار کشیده شد/ افزایش نرخ فولاد داخلی در شرایط ثبات نرخ جهانی

امروز هم حرکت بازار ارز و بازار آهنخلا جهت یکدیگر بود و درحالی بازار آهن افزایش قیت محصولات را به همراه داشت که قیمت دلار کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار فولادبان،دیروز عصر نرخ دلار تا 44 هزار و 300 تومان پایین آمد و از ابتدای امروز نوسان داشت و اکنون با قیمت 44 هزار و 450 تومان عرضه می‌شود که نسبت به نرخ روز گذشته باز هم کمتر است. این در حالی است که امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از 100 تا 600 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است. نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در یک شرکت از 100 تومان افزایش به چشم می‌خورد. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با 100 تومان افزایش داد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه‌ایی از 60 تا 200 هزار تومان افزایش را اعمال کرد. در بخش پروفیل نیز شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 100 تا 800 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

نکته قابل توجه اینجاست که قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار ثابت بود. به این صورت که هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۵۳۰ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین ۵۴۳ دلار مبادله شد. همچنین بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۶۶ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

باید توجه داشت زلزله‌ای که ترکیه، سوریه و لبنان را لرزاند علاوه بر تلفات انسانی منجر به تعطیلی بخشی از اقتصاد این کشورها شده که یکی از آن، توقف فعالیت کارخانه‌های فولادی در منطقه اسکندرون ترکیه است. اسکندرون نقطه مهمی در تجارت فولاد ترکیه است، به این دلیل که 18 درصد واردات قراضه که مواد اولیه فولاد این کشور است از این بندر انجام می‌شود. بررسی‌ فولادبان نشان می‌دهد کارخانه های فولادی در ترکیه آسیب زیادی ندیده‌اند اما به دلیل اینکه اغلب ماشین آلات در اختیار دولت برای آواربرداری در زلزله به کار گرفته شده نقل و انتقال و لجستیک برای فولاد به حالت تعلیق درآمده که این موضوع می‌تواند بر بازار فولاد جهان تاثیر بگذارد. روسیه نیز که طی روزهای گذشته به طور محدود زلزله را لمس کرد نیز در حالت آماده باش قرار گرفته و فعلا خبری از تخفیف‌های شگفت انگیزی که قبلا اجرا می‌کرد نیست.

تقاضا در بازار جهانی فولاد ادامه دارد تا جایی که در داخل نیز این موضوع تقویت شده و بر نرخ تاثر دارد. ناترازی میان عرضه و تقاضا به‌‌‌دلیل افت تولید در زمستان با تشدید بحران گازی در کشور موجب شده است تا بهای فولاد طی روزهای گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا رکورد تاریخی خود را بشکند، با این‌‌‌حال نوردکاران همچنان متقاضی خرید فولاد گران در این بستر هستند؛ چراکه با افزایش انتظارات تورمی، فعالان بازار ترجیح می‌دهند هرگونه سرمایه را به کالا تبدیل کنند. شواهد نشان می‌دهد در رینگ داخلی بورس کالا تقاضا برای شمش فولادی نسبت به هفته گذشته بیشتر از عرضه است. اما امروز برای ۷۴ هزار و ۷۶۶ تن میلگرد، ۱۲۲ هزار و ۳۰۹ تن تقاضا وجود داشت و برای تیرآهن که ۲۳ هزار و ۲۸۱ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۷۵ هزار و ۶۲۶ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. در ادامه، ۵۱۹ تن ناودانی به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۹۳۶ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

افزایش تقاضا دو فاکتور را به بازار تزریق می‌کند یکی افزایش تقاضا ناشی از توسعه زیرساخت است و دیگری کاهش تولید است. حالا باید دید در این شرایط بازار فولاد جهان چه مسیری را پیش می‌رود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از 100 تا 600 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در یک شرکت از 100 تومان افزایش قیمت دیده می شود .

همچنین در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 100 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 60 تا 200 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 100 تا 800 تومان افزایش قیمت مشاهده شد .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors