تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه ششم بهمن؛ شتاب گرانی دلار گرفته شد/ دلایل رشد تقاضای فولاد چیست؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، در حالی که دلار روند نزولی قیمت را پیش گرفته و امروز با کاهش هزار تومانی همراه بود و با نرخ ۴۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد، قیمت کامودیتی‌ها امروز ثابت بودند، این در حالی است که از ابتدای هفته دلار نوساناتی را به دنبال داشت که باعث تغییر قیمت برخی مقاطع فولادی نیز شد.

در همین حال، قیمت اونس جهانی طلا دیروز رشد زیادی داشت و امروز با کاهش اندک به ۱۹۴۲ رسید. زمانی که اونس طلا با نوسان همراه می‌شود، تقاضا برای سایر فلزات از جمله فولاد بالا می‌رود و بر قیمت آن نیز تاثیر گذار است. همانطور که در هفته‌ای که سپری شد، تقاضای زنجیره فولاد در بورس کالای ایران علی رغم گفته کارشناسان که قیمتها بالاتر از بازار است، بسیار بالا بود.

البته این موضوع ریشه جهانی دارد که این موضوع در کنار افزایش نرخ مواد اولیه باعث رشد قیمت نیز شده است. سنگ آهن همچنان بیشتر از ۱۲۰ دلار است و با نرخ حدود ۱۲۷ دلار معامله می‌شود. شمش صادراتی CIS نیز از ابتدای سال جاری روند رشد را در پیش گرفته و از ۵۳۰ دلار در هر تن به ۵۵۵ دلار رسیده است.

همچنین قیمت میلگرد صادراتی ترکیه با رشد ۵ دلاری ۶۹۰ دلار قیمت خورد. از سوی دیگر، بیلت صادراتی ایران نیز با رشد نرخ همراه بود به طوری که با افزایش ۶ دلاری به ۵۴۳ دلار در هر تن رسید، این در حالی است که نرخ اسلب در ایران و منطقه CIS بدون تغییر ماند.

با این حال، بحران کمبود انرژی در همه جای جهان وجود دارد و تولید بسیاری از کارخانه‌های فولاد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل رسد قیمت باشد. در ایران نیز همچنان گاز صنایع قطع است اما در کشورهای اروپایی هم که قطع نیست در برخی ساعات شبانه‌ روز آنقدر تعرفه بالاست که برای فولادساز صرفه تولید ندارد.

در مقابل تقاضای جهانی برای فولاد به دلیل میل به ساخت و ساز بالا رفته است. تورم مسکن در اغلب کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده و این اتفاق در کشورهایی افتاده است که تورم تک‌ رقمی را تجربه می‌کنند. در ایران نیز تورم بخش مسکن بیش از ۴۰ درصد است و همین موضوع پای شرکتهای خارجی را به بازار ساخت و ساز مسکن باز‌ کرده است.

بررسی فولادبان نشان می‌دهد این شرکتها در فصل سرما که تقاضای مصالح ساختمانی و فولاد کم است، اقدام به خرید کرده‌اند و معتقدند برخی قیمتها در ایران به صرفه‌تر از بازارهای جهانی دیگر است. حضور شرکتهای خارجی نشان دهنده این است که احتمالا نهضت ملی مسکن تغییر رویکرد داده مانند مسکن مهر قرار است به چینی‌ها و ترکیه‌ای ها واگذار شود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز پنجشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت 150 تومان کاهش قیمت مشاهده میشود.

در همین حال، نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در یک شرکت 500 تومان افزایش قیمت دیده می شود.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 50 تا 300 هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در همه بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین مطالب