تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان هدفگذاری شد

وزیر جهاد کشاورزی از هدفگذاری ۳ میلیارد دلاری در بخش تجاری بین دو کشور ایران و قزاقستان خبر داد.

به گزارش فولادبان، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی ایران و قزاقستان که امسال هجدهمین نشست آن برگزار می‌شود، یکی از کمیسیون‌های فعال اقتصادی بین دو کشور است. در این راستا، امسال 6 هیات از طرف قزاقستان از رئیس‌جمهور تا هیات‌های مختلفی به ایران آمدند، لذا ارتباط عمیقی در حال شکل‌گیری و توسعه بین دو کشور وجود دارد.

وی از هدفگذاری 3 میلیارد دلاری در بخش تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر میزان تجارت دو کشور نزدیک به 500 میلیون دلار گزارش شده است که این میزان باید به 6 برابر ارتقا یابد. بخشی از آن درخصوص رفت و آمد تجار و بحث‌های مربوط به روادید بود که در اجلاس قبلی در ایران مطرح شد و شرایط تسهیل کننده‌ای در حوزه تجاری بوجود آمد به طوری که برای 14 روز اتباع دو کشور می‌توانند با هم تردد کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که دو برنامه اصلی شامل بحث‌های لجستیک در اجزای مختلف مواضع حمل و نقلی (ریلی، هوایی، زمینی) و بحث‌های بانکی در این اجلاس داریم، اظهارداشت: این دو برنامه اصلی ما در این سفر است و حوزه بازرگانی و تجار ما هم در این سفر نشست‌های خوبی با اتاق بازرگانی خواهند داشت.

به گفته وی، علاقه‌مندی زیادی در زمینه سوآپ غلات و ترانزیت وجود دارد و در سفرهای اخیر اتفاقات خوبی رقم خورده است. در این راستا، در بندر شهید رجایی، قزاقستانی‌ها باراندازی را احداث خواهند کرد تا بتوانند در مورد ارتباط با جنوب در حوزه غلات از آن استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حمل و نقل ریلی نیز، حرکت قطار از مسیر قزاقستان، از چین به سمت ترکیه و اروپا اتفاق افتاده است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ نخست‌وزیر قزاقستان به زودی و بعد از ماه مبارک رمضان به ایران خواهند آمد، تا بتوانیم مباحث و تفاهم‌نامه‌هایی که برای تجارت لازم است، را تکمیل کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این حوزه بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *