تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه دوم بهمن؛ دلار از 45 هزار تومان عبور کرد/ بازار فولاد ترمز برید

در حالی که در هفته‌های گذشته افزایش قیمت دلار، چند روز بعد تاثیر خود را بر بازار فولاد می‌گذاشت اما امروز همزمان با تداوم رشد نرخ ارز، اغلب مقاطع فولادی با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز از کانال 45 هزار تومان عبور کرد و با نرخ 45 هزار و 200 تومان معامله شد. امروز هم در بازار فردوسی و سبزه میدان نیاز ارزی واقعی وجود نداشت اما نرخ‌ها روند تصاعدی به خود گرفتند و افزایش یافتند. این رشد نرخ باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی در بازار شده و از سوی دیگر، تقاضا را به شدت بالا برده است.

البته این رفتار از سوی خریداران به این معناست که شاید قیمت‌ها افت زیادی نداشته باشد و نیاز خود را در شرایط فعلی که بازار با رکود مواجه است، رفع می‌کنند؛ اتفاقی که پیش از این شاهد نبودیم و بازار فولاد منتظر ثبات قیمت‌ها می‌ماند اما امروز رویه دیگری را شاهد بودیم به طوری که قیمت‌ها همزمان با تداوم افزایش نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یافتند.

البته قیمت فولاد در بازار جهانی هم رشد داشت به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی فلزات اساسی و نفت، رشد قیمت را در هفته جدید پیش رو دارند. در همین حال، شورای نظارت بر معاملات اوراق سلف آمریکا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد بازار فلزات، نفت و سویا با رشد همراه خواهند بود. بهای جهانی سنگ آهن در روزهای آخر هفته و قبل از تعطیلات سال جدید قمری چین با رشد نسبی همراه شد تا بار دیگر نرخ این کامودیتی به 130 دلار نزدیک تر شود.

همچنین قیمت سنگ آهن 62 درصد در آخرین ارزیابی های صورت گرفته با رشد 1.7 دلاری تا 126.65 دلار در تن بالا آمده است. سطح فعالیت تقاضا و بازار با توجه تعطیلات کم بوده، از این رو سنگ آهن با افزایش قیمت جزیی همراه بوده است. با توجه به تعطیلاتی که چینی ها مشغول آن هستند، انتظار نمی رود که تغییر قابل توجهی در نرخ سنگ آهن ایجاد شود.

در بازار داخلی چشم بادامی‌ها هم نرخ سنگ آهن چین با رشد 3 یوانی به 883 یوان معادل 122 دلار و در شرق چین با افزایش 2 یوانی به 879 یوان معادل 121.36 دلار رسیده است. کنسانتره 66 درصد داخلی تانگشان هم با مثبت 10 یوان تا 100 یوان در تن بالا آمده است.

در بازار محصولات صادراتی ایران نیز سیگنال‌هایی مبنی بر افزایش قیمت مشاهده می‌شود، به طوری که آمارها حکایت از آن دارد که هزینه گاز مصرفی زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی در بودجه امسال با احتساب نرخ خوراک 5000 تومانی به حدود 24 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم برای سال آینده به 43.4 هزار میلیارد تومان می‌رسد و ممکن است تولید را با نوساناتی همراه کند. برخی کارشناسان معتقدند اگر یارانه در بخش انرژی برای تولید نباشد، محصولات صادراتی ایران، خارج از مرزهای کشور جذابیتی نخواهند داشت.

این در حالی است که رئیس جمهور در جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه در مجلس به موضوع فولاد و رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: رتبه هفتم تولید فولاد را کسب کردیم و رشد اقتصادی از چهار دهم درصد به چهار درصد رسیده است. حالا باید دید تصمیم دولت برای بهبود وضعیت صنعت فولاد که این روزها با قطعی گاز مواجه است چگونه خواهد بود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است به طوری که در شش شرکت از 200 تا 1000 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، نرخ نبشی در بازار افزایشی بود و دو شرکت قیمت محصولات خود را از 100 تا 700 تومان افزایش دادند. همچنین در بازار ناودانی شاهد نوساناتی در بازار هستیم.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در بخش کیلویی 250 تومان افزایش یافت، ضمن اینکه قیمت محصولات در بخش شاخه ای از ۲۰ تا 250 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت محصولات سه شرکت از 550 تا 1200 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *