جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه سوم اسفند؛ کاهش نرخ دلار دوام نداشت/ قیمت فولاد در مدار صعود

در حالی که انتظار می‌رفت مرکز مبادله ارز و طلا در روز دوم کاهش قیمت را در بازار آزاد به دنبال داشته باشد اما دوباره وارد مدار افزایشی شد و فولاد را هم گران کرد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، با اینکه دیروز با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ ارز خدماتی که بخش عمده‌ای از مصارف ارزی را شامل می‌شود، 41 هزار و 500 تومان کشف شد و باعث کاهش یکهزار تومانی قیمت در بازار آزاد شده بود، امروز دیگر تاثیری بر بازار آزاد نداشت و دوباره دلار به مدار 50 هزار تومان بازگشت و اکنون با نرخ 50 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود.

این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده معاملات خارج از مرکز مبادله ارز و طلا، قاچاق محسوب می‌شود و دیگر کسی اجازه خرید و فروش در کنار خیابان را ندارد اما امروز همچنان معاملات در میدان فردوسی- مرکز ارزفروشان تهران- مشاهده می‌شود.

در همین حال، امروز فولادی‌ها ارز خود را با قیمت 36 هزار و 100 تومان در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کردند اما افزایش قیمت در بازار آزاد باعث شد نرخ‌ها در بازار فولاد هم روند رشد را طی کنند.

برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت فولاد به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات است. در این میان، هرچند امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه امروز در عراق از طرح جایگزین برای شکست مذاکرات سخن گفته اما برخی فعالان اقتصادی می گویند: رفع تحریم اثر گذاری بهتری در بازارهای اقتصادی دارد.

البته این موضوع در بازار روسیه هم تاثیر گذاشته و برخلاف اسلب و بیلت که در منطقه CIS روند ثبات را طی می‌کند، در بخش شمش با کمبود عرضه مواجه شدند. همین موضوع باعث تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ 22 فوریه 2023 میلادی ( امروز 3 اسفند ماه)، قیمت اسلب و بیلت در بازار جهانی ثابت باقی مانده است. در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 535 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر، با نرخ میانگین 544 دلار مبادله شد. همچنین بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 580 دلار به ازای هر تن و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 637 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

این در حالی است که قیمت شمش در این منطقه به دلیل افزایش خریداران ترک و محدودیت تامین شمش از سوی روسیه اتفاق افتاده و آنطور که فعالان روس اعلام می‌کنند خریداران در بازار ترکیه آماده پرداخت ۶۲۰ دلار / CFR هستند.

با این حال، امروز خبر مهم دیگری هم در اخبار فولادی جهان وجود داشت و آنهم ورود افغانستان به بازار فلزات جهان است. به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور فولاد افغانستان نیز وارد بازار جهانی خواهد شد و اگر تقاضا در این بخش‌ها ثابت باشد، کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت اما روند تقاضا در بازارهای داخلی کشورها و جهان صعودی است.

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در هشت شرکت از 200 تا 1000 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در یک شرکت 600 تومان افزایش قیمت دیده می‌شود .

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 600 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 100 تا 250 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد افزایش قیمت محصولات اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 1000 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors