تحلیل روزانه بازار آهن شنبه بیست و چهارم دی؛ شوک گازی در بازار فولاد/ قیمت مقاطع صعودی شد

در حالی کشور در شوک جهبه سرد بسر می برد که این جبهه از سیبری به کشور وارد شده، ضمن اینکه بازار فولاد هم با وجود نوسان اندک دلار تا حدودی با افزایش قیمت مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز در شرایطی که قیمت ارز نوسان زیادی ندارد و مانند روزهای گذشته بین کانال 40 تا 41 هزار تومان در نوسان است، برخی مبادی فروش میلگرد قیمت‌های خود را افزایش دادند؛ شاید مهمترین عامل قطعی کامل گاز صنایع باشد که روند تولید را با توقف رو به رو کرده است.

در همین حال، افزایش مصرف گاز خانگی و کمبود گاز بعد از توقف تولید موجب تعطیلی پایتخت هم شده و با وجود این تعطیلی، گاز برخی مناطق شرقی و شمالی کشور با قطعی مواجه است. البته گفته شده جهبه سرد این هفته تضعیف می شود اما با توجه به روند مصرف خانگی همچنان صنایع با محدودیت مصرف گاز مواجه خواهند بود.
با این حال، کاهش تولید از یکسو و تحریم روسیه از سوی دیگر موجب داغ شدن بازار صادراتی فولاد ایران شده، البته قیمت‌های جهانی نیز صعودی گزارش شده است. در این راستا، شمش فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته همراستا با دنیا، جهش 8/5 داشت و به 510دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح 6 ماهه است. شاخص قیمت صادراتی اسلب ایران نیز با رشد 4/6 درصدی به 430 دلار در هر تن رسید که در قله سه ماهه است.

همچنین در بازار جهانی فولاد، ورق گرم HRC صادراتی چین مانند هفته های گذشته روند مثبت را طی کرد و در پایه 632 دلار در فوب این کشور قرار گرفت. میلگرد ترکیه امروز بدون تغییر ماند و بر همان پایه 689 تا 691 دلار در هر تن معامله شد. اما در مقابل، میلگرد چین با افزایش اندک به 630 دلار رسید.

علاوه بر این، تازه ترین برآوردها از تغییر نرخ بهره فدرال رزرو از 0.5 به 0.25 موجب افزایش تقاضا برای کامودیتی ها از جمله طلا شده و آثاری هم در تقاضای جهانی فولاد داشته است.

در همین حال، با وجود اینکه قیمت‌های صادراتی ایران رشد کرده اما به علت تغییر ارز قیمت پایه همچنان عرضه در بورس برای فولادی ها به صرفه تر است اما عرضه در بورس به علت قیمت بالا همچنان مشتری ضعیفی دارد؛ کما اینکه از شمش عرضه شده امروز بورس کالا تنها 38 درصد مشتری داشت.

به هر حال، با وجود اینکه اثر المان ارز در روزهای اخیر در روند قیمت‌ها کاهش پیدا کرده اما بازار برای رساندن قیمت‌های خود به قیمت بورس کالا به دنبال توجیه است و قطعی گاز و کاهش تولید مهمترین عامل برای افزایش قیمت‌های میلگرد و سایر مقاطع در بازار بوده است.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

در همین حال، بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در نه شرکت از 150 تا 1300 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود .

همچنین در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت بوده است و در سه شرکت از 750 تا 1300 تومان افزایش یافت.

در بازار تیرآهن، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 50 تا 350 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

علاوه بر این، در بازار بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 200 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *