تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه بیست و دوم؛ قیمت جهانی فولاد در حال اوج‌گیری/ پیام‌ فولادی لایحه بودجه چیست؟

بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد فولاد جهانی به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین روند افزایشی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز دلار ۴۱ هزار تومان در بازار سبزه میدان معامله شد، این در حالی است که تبدیل ریال به دلار در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان با نرخ‌هایی پایین تری انجام می‌شود. ۳۹ هزار تومان، نرخ دلاری است که در کشورهای همسایه با ریال تبدیل می‌شود و اختلاف حدود 2 هزار تومانی دارد. البته همانطور که پیش بینی می‌شد، نرخ دلار در این هفته بین پایه ۳۹ تا ۴۱ هزار تومان نوسان داشت.

در همین حال، بالاخره بودجه راهی بهارستان شد. بررسی فولادبان نشان می‌دهد بودجه عمرانی برای سال آینده ۳۲۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که این موضوع بر بازار فولاد هم تاثیر دارد؛ به این معنا که هر چقدر بودجه عمرانی بیشتر باشد، مصالح بیشتری مورد نیاز است و فولاد نیز در این دسته قرار دارد.

نکته قابل توجه اینکه بودجه عمرانی در سال آینده ۲۶ درصد رشد کرده که با توجه به تورم در سال آینده شاهد تحریک دولت از این بخش نخواهیم بود. البته اگر طرح نهضت ملی مسکن کلید بخورد، احتمال تحریک تقاضا وجود دارد. همچنین نرخ مالیات واحدهای تولیدی نسبت به امسال کاهش نشان می دهد.

از سوی دیگر، ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامد‌اران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود. همچنین برای تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند، با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود. علاوه بر این، هرگونه توثیق سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد مؤسسات مالی و اعتباری جهت اخذ تسهیلات جز با تأیید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع است.

از موارد مهم دیگر لایحه بودجه می توان به نهاده‌های کشاورزی شامل کود و بذر اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک‌نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه می‌‌شود اشاره کرد. همچنین براساس تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت موظف است سهم ۱۵درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یک‌بار به خزانه معین استان واریز کند.

بورس هم در این هفته جایگاه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی که از دست داده بود را دوباره پس گرفت و فولاد، مس، خودرو و بانک در رشد شاخص بسیار تاثیر داشتند.

در ادامه اونس جهانی امروز هم رشد داشت و به ۱۸۸۱ دلار رسید که این موضوع دلیل افزایش قیمت طلا در بازار ایران است. طلای ۱۸ عیار امروز در هر گرم یک میلیون و ۸۹۰ هزار‌تومان و سکه تمام بهار آزادی ۲۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد. تقاضای عام در این بازار به شدت کاهش یافته است. بررسی‌های فولادبان نشان می‌دهد اغلب سرمایه‌ها در بورس کالا برای خرید خودرو قرار گرفته است. البته اختلاف قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا با بازار آزاد حداقل ۱۰۰ میلیون تومان است.

در ادامه سری به وضعیت بازار جهانی فولاد زدیم. در بازار جهانی فولاد قیمت‌ها در حال افزایش است. در این میان، چین یکی از کشورهای اصلی در تولید و قیمت‌گذار در این بخش است که چندی پیش به دلیل محدودیت‌های کرونایی تولید و تقاضا در سرزمین چشم بادامی‌ها کاهش یافت. اکنون دولت چین اعلام کرده که برخی محدودیت‌های کرونایی را کناز گذاشته و این‌موضوع باعث شده است تا قیمت‌ها در بازار روند افزایشی به خود بگیرند. اسلب در دریای سیاه بین ۵۳۵ تا ۵۴۵ دلار در هر تن قیمت خورد که رشد حدود ۱۰درصدی داشت. البته فولاد ترکیه هنوز نوسان قیمت را تجربه نکرده و منتظر قراضه بیشتر است اما به دلیل سخت شدن دستیابی به این مواد اولیه احتمالا هفته آینده نرخ فولاد ترکیه هم تا حدود ۵ درصد نوسان داشته باشد.

همچنین روسیه و اوکراین که یکسال از جنگ آنها می‌گذرد، در بخش فولاد صادرات خود را پایین‌تر از کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

در کل همچنان بازار آهن در بلاتکلیفی به سر می برد و تنها در برخی روزها، مبادی فروش سعی دارند با استفاده از نوسان ارز، جو منفی بازار را تغییر دهند که البته خیلی هم موفق نبوده اند.

در همین حال، بررسی بازار آهن در روز پنج‌شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد و فقط دو شرکت قیمت محصولات خود را از 150 تا 200 تومان افزایش دادند.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی، قیمت محصولات کلیه شرکت‌ها ثبات قیمتی را تجربه کردند.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در بخش کیلویی 150 تومان افزایش یافت، ضمن اینکه قیمت این محصول در بخش شاخه ای از 30 تا 250 هزار تومان گران شد.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت محصولات کلیه شرکت‌ها ثابت باقی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *