تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه هجدهم دی/ دلار 41 هزار تومانی با بازار فولاد چه می کند؟

بررسی بازار آهن در معاملات امروز یکشنبه نشان می‌دهد: تغییرات نرخ دلار در بازار، روند قیمت‌ها در این بازار را صعودی کرده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز 18 دی ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که همزمان با عبور نرخ دلار از 41 هزار تومان، قطعا قیمت‌ها در بازار آهن در روزهای آینده روند صعودی با شتاب بیشتری به خود خواهند گرفت؛ اگرچه‌ امروز هم قیمت‌ اکثر محصولات در بازار با افزایش اعلام شدند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارزنشان می دهد: اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران با نرخ حدود 41 هزار و 240 تومان معامله می‌شود، ضمن اینکه قیمت هرگرم طلا امروز یک میلیون و 895 هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح امامی 21 میلیون و 604 هزار تومان اعلام شده اشت. همچنین قیمت اومس جهانی طلا نزدیک به 1900 دلار قرار گرفته و در 7 ماه گذشته به بالاترین رقم خود رسیده است.

البته با شیوع کرونا در جهان این نرخ به بیش از 2000 دلار رسید اما با ورود واکسن دوباره نزولی شد. با این حال، این روزها که خب راز شیوع دوباره کرونا در جهان باعث کاهش شاخص شرکت‌های بزرگ جهان و همچین اقتصاد جهانی شده است که بر همه کشورها تاثیر می گذارد. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی بانک‌های مرکزی دنیا به منظور حفظ ارزش پول ملی 50 تن طلا خریداری کردند.

از سوی دیگر، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت گفته است: میزان صادرات نفت امسال، از سال ۹۷ تاکنون بالاترین رقم را ثبت کرده و این فراتر از پیش بینی بودجه سال ۱۴۰۱ است. وی ابراز امیدواری کرده است که موفقیت در صادرات نفت و میعانات گازی، سال ۱۴۰۲ هم تداوم یابد.

با این حال، صنایع پایین‌‌‌دستی فولاد با انتقاد از عملکرد بورس‌کالا به دلیل عدم‌رعایت تعارض منافع زنجیره فولاد و وجود انحصار در این بازار، خواستار بازنگری و اصلاح روندها در بورس‌کالا شدند. در این راستا، بررسی تعارض منافع در زنجیره فولاد و عملکرد بورس‌کالا در این وادی، موضوع نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفت‌‌‌وگو بود. در این نشست قرار شد، مشکلات مربوط به ساختار بورس و عملکرد آن به همت بخش خصوصی بررسی و بعد از شناسایی چالش‌‌‌ها، پیشنهادهای لازم برای رفع آنها ارائه شود، چراکه بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، اینکه همه انواع کالاها امکان عرضه در بورس را پیدا کنند، منطقی به نظر نمی‌‌‌رسد. از طرفی قرار شد شورای رقابت و مرکز ملی رقابت که دبیرخانه این شوراست، اجرای مواد قانونی مربوط به بازار فولاد را که از طرف انجمن نوردکاران فولادی ایران و دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگو ارسال می‌شود، مورد توجه قرار دهند.

خبر دیگر اینکه سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید: ارزبری فولادسازی کشور از ۱۴۰ دلار در هر تن در سال‌های گذشته، اکنون به ۶۰ تا ۷۰ دلار رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی بازارهای مالی نشان می‌دهد نفت و انرژی در اروپا به زمان قبل از جنگ روسیه و اوکراین رسیده و همچنان در مدار نزول قرار دارد اما در مقابل بازار فولاد در جهان روند گرانی را پیش گرفته است. البته عملکرد اشتغال آمریکا به عنوان اولین کشوری که سهم بیشتری از اقتصاد جهانی برخوردار است، نشان می‌دهد در ماه دسامبر 2022 اشتغالزایی 223 هزار نفری داشته که نسبت به ماه قبل آن کاهش 33 هزار نفری دارد و در کمترین سطح 12 ماهه است. این موضوع فشار بر فدرال رزرو آمریکا در کاهش شتاب رشد بهره را افزایش می‌دهد و با تضعیف 1% دلار قصد دارد بازار را کنترل کند که این موضوع بر بازار کامودیتی‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. ارزش طلا فعلا در اوج 7 ماهه بوده و از 7 روز معاملات گذشته، 6 روز افزایش قیمت داشته است.

در همین حال، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بنای دولت و بانک مرکزی این است که تقاضاهای ارز را مدیریت کند، گفته است: برنامه دولت تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست، بلکه به دنبال ثبات بخشی به بازار و مدیریت نرخ سامانه نیما است.

آخرین خبر از بخش تقاضا اینکه جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرده است: متأسفانه دولت از ابتدای سال تاکنون فقط ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی را پرداخت کرده که تقریباً یک‌چهارم کل بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی این بخش است.

همچنین از بازار سرمایه خبر رسید: امروز در این بازار فولاد موثرترین نماد در رشد شاخص بورس بود. پس از آن کگل، شستا، فارس، وپاسار، شپنا و نوری نمادهای دیگری بودند که در افزایش شاخص تاثیر داشتند. امروز بورس در پایه یک میلیون و 635 هزار واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی نیز با رشد 30 هزار و 717 واحدی، رقم یک میلیون و 99 هزار و 740 واحد را نشان داد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد قیمت محصولات 10 شرکت از 50 تا 550 تومان کاهش یافت.

همچنین در بازار نشی و ناودانی قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام و فقط قیمت محصولات سه شرکت با کاهش ۲۰۰ تا 400تومانی مواجه شد.

علاوه بر این، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را را 50 تومان افزایش داد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 20 تا 140 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

در بازار  پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از 900 تا 1100 تومان کاهش قیمت شاهد بودیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *