مازاد بر تولید فولاد را باید صادر کرد/ تولید ۵۵ میلیون تن شمش توجیه اقتصادی ندارد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت : اگر ماده‌ای داریم که در داخل مصرف نمی‌شود و با تولید مازاد بر مصرف مواجه است، نمی‌شود آن را دپو کرد بلکه باید صادر شود.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان، درباره صادرات مواد خام اظهارداشت: محصولی که در داخل کشور استفاده می‌شود و نیاز بازار داخل است، نباید صادر شود اما اگر ماده‌ای داریم که در داخل مصرف نمی‌شود و با تولید مازاد بر مصرف مواجه است، نمی‌شود آن را دپو کرد بلکه باید صادر شود و صادرات نیز یک سبد دارد و متناسب با آن سبد به صورت هوشمندانه و با رعایت فصل و سال صادرات انجام می‌شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به طرح جامع فولاد و پیش بینافزایش تولید فولاد کشور، گفت: براساس چشم‌ انداز تعریف‌ شده، تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن برسد. هم‌راستا با رشد تولید فولاد در سایر زمینه‌ها هم جهش‌هایی پیش‌بینی می‌شود تا فولاد تولیدی و یا درآمد حاصل از صدور آن برای تحقق آن جهش‌ها مصرف و خرج شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون رئیس انجمن سنگ آهن سرانه مصرف فولاد در کشور برای هر نفر ۳۶۰ کیلوگرم در نظر گرفته  است، ضمن اینکه یش‌بینی می‌شد کشورهای همسایه محصولات فولادی موردنیاز در بازسازی را از ایران بخرند که متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد.

به گفته اکبریان، با این حال در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بیشترین مصرف فولاد ایران ۱۵میلیون تن در سال است؛ آن‌ هم در شرایطی که قیمت تمام‌شده ایران برای فولاد، قیمتی نیست که بتواند از طریق آن، گوی سبقت را از رقبا در بازار جهانی برباید.

اکبریان تشریح کرد: علاوه بر این، شمش فولاد یک ماده خام به شمار می‌آید و صدور آن مانند هر ماده خامی درآمد چشمگیر ندارد. در نتیجه تولید ۵۵ میلیون تن شمش توجیه اقتصادی ندارد، چرا که بین ذخایر سنگ آهن، تولید فولاد و تقاضا برای فولاد ایران همخوانی وجود ندارد.

رئیس انجمن سنگ آهن، پایان یافتن ذخایر کنونی سنگ آهن در سال‌های آینده را رویدادی طبیعی دانست و گفت: در ایران مانند تمام دنیا ذخایر معدنی تمام می‌شوند، چراکه این ذخایر محدودند. برای رویارویی با این اتفاق باید دست به اقداماتی کلان برای شناسایی و اکتشاف ذخایر زد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *