زمستان سخت برای فولادی‌ها از راه رسید/ پیش بینی قیمت تیرآهن، پروفیل، میلگرد و ورق تا پایان سال

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: کاهش تولید محصولات زنجیره آهن و فولاد در پی محدودیت و قطعی گاز واحدهای صنعتی از نیمه دوم آذر ماه به افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی، شمش فولاد و آهن‌ اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران منجر شد.

رامین راد در گفتگو با فولادبان، با تحلیل بازار فولاد در سال جاری، اظهار کرد : همه ما شاهد آن هستیم که در سال 1401، دلار دچار نوسانات بسیار زیادی شد و تا به امروز با افزایش قیمت بی سابقه ای رو به رو شده است. دلار یکی از اصلی ترین عوامل کاهش و یا افزایش قیمت تمامی محصولات آهنی و مقاطع فولادی است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود قیمت دلار در روزهای آتی افزایش یابد و قیمت مقاطع فولادی هم دچار نوسان شوند اما به یاد داشته باشید که این قیمت‌ها، هیجانی هستند و احتمالا دوباره شاهد کاهش قیمت این ارز خواهیم بود

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه با اشاره به اهمیت بالای برخی از مقاطع فولادی، به تحلیل و بررسی قیمت داخلی و جهانی و سرنوشت فولاد در سه ماهه پایانی سال پرداخت.

پیش بینی قیمت پروفیل در زمستان

راد بیان کرد: پروفیل یکی از محصولاتی است که کاربرد گسترده ای دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل زیادی وجود دارند که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت پروفیل می گذارند که برخی از مهم ترین این عوامل شامل قیمت دلار، قیمت طلا، میزان عرضه و تقاضا هستند. بر همین اساس، برای اینکه بتوانیم قیمت پروفیل را در زمستان 1401 پیش بینی و تحلیل کنیم، ابتدا باید این عوامل را بررسی نماییم.

این کارشناس تصریح کرد: در رابطه با این موضوع بهتر است بدانید که میزان عرضه و تقاضا در زمستان دچار تغییراتی خواهد شد که با کم و یا زیاد شدن آنها، قیمت پروفیل نیز دچار نوسان می شود اما براساس بودجه ای که دولت برای ساختمان سازی در نظر گرفته است، پیش بینی می‌شود که تقاضای پروفیل زیاد شود که با زیاد شدن تقاضا، قیمت این محصول افزایش خواهد یافت.

پیش بینی قیمت تیرآهن در زمستان

وی گفت : یکی دیگر از پر مصرف ترین محصولات آهنی، تیرآهن است. همه ما می دانیم که برای طراحی اسکلت فلزی در بسیاری از ساخت و سازهای عمرانی، از این محصول آهنی مصرف می شود. به همین دلیل، با تخمین قیمت تیرآهن، می‌توان قیمت حدودی ساخت سازه را نیز تخمین زد.

به گفته راد، در چند سال اخیر در سر تاسر جهان علی الخصوص در ایران، شاهد افزایش ساخت و سازها هستیم که این اتفاق منجر به افزایش تقاضای تیرآهن شده است، بنابراین می توانیم بیان کنیم که با افزایش تقاضا تیرآهن، قیمت این محصول  تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش یافته است اما در فصل زمستان با کاهش ساخت و ساز، ممکن است که تقاضا نیز کاهش یافته و در نتیجه قیمت تیرآهن  کاهش می یابد.

پیش بینی قیمت میلگرد در زمستان 1401

همچنین، یکی دیگر از پرکابردترین محصولات آهنی که در بازار آهن به فروش می رسد، میلگرد است که در صنعت عمرانی و ساختمان سازی از آن به طور گسترده استفاده می شود. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که قیمت این محصول در فصل‌های گرم سال، یعنی در فصل‌های بهار و تابستان، روندی افزایشی دارد، زیرا تقاضای ساخت و ساز در این فصل‌ها زیاد است و تقاضای زیاد، منجر به افزایش قیمت می‌شود اما در مقابل، زمانی که هوا سرد می شود و نزدیک فصل زمستان می‌شویم، ساخت مسکن کاهش می یابد. در این میان، زمانی که خریداری در بازار وجود نداشته باشد و تقاضای میلگرد کم باشد، قیمت آن روندی کاهش خواهد داشت.

پیش ‌بینی قیمت ورق در زمستان

رامین راد خاطرنشان کرد: ورق سیاه یا همان نورد گرم، در اغلب صنایع اعم از صنایع مانند پتروشیمی، ساخت و ساز، خودروسازی، هواپیما سازی و کاربرد بسیار زیادی دارد. برهمین اساس، تمامی افرادی که در این حوزه فعال هستند، همواره به دنبال پیش بینی های قیمت ورق در روزهای آتی هستند. این افراد برای اطلاع از قیمت ورق، عواملی را که تاثیر مستقیمی بر قیمت دارند، بررسی می کنند. در واقع، آنها با تحلیل قیمت در بازار ارز، تحلیل شاخص‌های مختلف تحلیل قیمت مواد اولیه، تحلیل تورم و به طور حدودی قیمت ورق را پیش بینی می کنند.

وی تصضریح کرد: برخلاف تمامی محصولات آهنی، تقاضا برای خرید ورق سیاه در شش ماهه دوم سال، یعنی در فصل پاییز زمستان، افزایش می ‌یابد‌. به همین دلیل، پیش بینی می شود که در زمستان 1401، قیمت ورق سیاه افزایش یابد و احتمال کاهش قیمت آن در ادامه سال 1401 بسیار کم است.

پیش بینی قیمت جهانی آهن در سال 2023

این کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد: علاوه بر قیمت محصولات آهنی و فولادی در کشور، بهتر است که با پیش بینی های مربوطه در جهان نیز آشنا شوید. زیرا قیمت جهانی فولاد و آهن، یک فاکتور بسیار مهم و تاثیر گذار در پیش بینی قیمت آهن آلات در بازار داخلی است، بنابراین با اندکی توجه به میزان تولید جهانی فولاد می‌توانیم نتیجه بگیریم که بنا به دلایلی همچون تورم، محدودیت‌های کرونایی، جنگ اوکراین، تولید و تقاضای فولاد کاهش یافته است. کاهش میزان تولید و تقاضای محصولات آهنی و فولادی، موجب شده است تا قیمت جهانی آن‌ها نیز کاهش یابند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *