پیش بینی بازار آهن در هفته آینده/ افزایش قیمت آهن اسفنجی بر تمام بخش‌های زنجیره فولاد اثرگذار خواهد بود

یک فعال صنفی آهن و فولاد اعلام کرد : قیمت آهن و فولاد در بازار در یک هفته اخیر با ثبات نسبی همراه شد اما احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی با توجه به قطعی گاز وجود دارد.

محمد صادق چیت ساز در گفتگو با فولادبان  با بررسی هفتگی بازار آهن و فولاد اظهارداشت: یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در تغییرات قیمتی بازار ارز وطلا بود که تقریبا با افزایش قیمت همراه بود و سکه هم رکورد قیمتی خود را شکست اما با این حال، افزایش قیمت زیادی در بازار آهن و فولاد شاهد نبودیم و در این بازار ثبات قیمت‌ها یا اندکی افزایش رصد شد.

وی گفت: در دومین هفته آذرماه قیمت هرکیلوگرم تیرآهن 100 تومان افزایش و قیمت هر کیلو گرم نبشی ناودانی 50 تا 200 تومان افزایش داشت، مضن اینکه قیمت پروفیل هرکیلوگرم 22 هزار تومان معامله شد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران با اشاره به موضوعات صادرات محصولات فولادی در چهار ماه اخیر، تصریح کرد: کاهش تقاضا و خرید آهن در چند ماه اخیر در بازار ایران موجب شد حدود 40 درصد بیشتر از سایر کشورها محصولات فولادی به بازارهای صادراتی عرضه شود و به فروش برسد. در این راستا، ایران توانست در جایگاه بالاتری در صادرات محصولات فولادی در مقایسه با دیگر کشورها قرار گیرد.

چیت ساز، سهمیه بندی و کمبود انرژی را مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تولیدات محصولات فولادی ایران عنوان کرد و گفت: موضوع برق ، تامین گاز، قیمت پایه بورس کالا و گران شدن آهن اسفنجی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد و محصولات فولادی در هفته اخیر بود.

وی با اشاره به اینکه تامین برق واحدهای تولیدی فولاد در تابستان بسیار خوب مدیریت شد، افزود: تامین گاز فولادسازان از دیگر موضوعاتی است که تاثیر مستقیم بر تولید محصولات فولادی در زمستان پیش رو دارد و احتمال می رود با توجه به قطع شدن گاز برخی از واحدهای فولادی، تبعات افزایش قیمت محصولات فولادی را به زودی شاهد باشیم.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران درپاسخ به پرسش فولادبان مبنی بر انبار و ذخیره گندله در واحدهای تولید گندله خاطرنشان کرد: تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی آهن اسفنجی سهمیه گندله دارند اما علت افزایش موجودی گندله و کمبود آهن اسفنجی با قیمت بالا در بازار، نبود و قطعی گاز مصرفی است و همین عامل موجب شده تبدیل گندله به آهن اسفنجی سخت باشد.

چیت ساز درباره عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا و افزایش قیمت آن اظهارداشت: آهن اسفنجی شنبه هفته آینده در بورس کالا با قیمت 9 هزار و 600 تومان عرضه خواهد شد که با احتساب ارزش افزوده به 10 هزار و 460 تومان خواهد رسید، با این حال، تقاضای آهن اسفنجی  در بورس کالا با رقابت شدیدی همراه خواهد بود و احتمال می رود قیمت اسفنجی به 11 هزار تومان هم برسد که طبعا در قیمت شمش هم تاثیر گذار خواهد بود و قیمت شمش را افزایش خواهد داد.

وی درباره پیش بینی قیمت آهن و فولاد ومحصولات فولادی در هفته آینده گفت: قیمت آهن اسفنجی و شمش به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت و بالتبع قیمت تیرآهن ، میلگرد و ورق هم متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی و کمبود گاز، افزایش قیمت خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *