تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 14 آذر/ دلار 36 هزار تومانی با بازار آهن چه می‌کند؟

گزارش‌‌ها از کف بازار آهن ، امروز دوشنبه، 14 آذرماه از صعودی شدن قیمت‌ها در بازار آهن همزمان با عبور دلار از نرخ 36 هزار تومان در روزهای آینده حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز 14 آذر ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که همزمان با عبور نرخ دلار از 36 هزار تومان، قطعا قیمت‌ها در بازار آهن در روزهای آینده روند صعودی به خود خواهند گرفت؛ اگرچه‌ امروز قیمت‌ اکثر محصولات در بازار بدون افزایش اعلام شدند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران با نرخ حدود 36 هزار و 100 تومان معامله می‌شود. به گفته برخی کارشناسان، این نرخ واقعی نیست و احتمال کاهش آن در روزهای آینده وجود دارد اما بعید است در هفته جاری با توجه به شاخص‌های اقتصادی بیشتر از 36 هزار و 500 تومان شود. نرخ دلار توافقی نیز با قیمت 35 هزار و 850 تومان عرضه شد.

همچنین آخرین تحول بین امللی به اظهارات «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران برمی‌گردد.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس «جی استریت» به اظهارنظر درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت تا قبل از خروج ترامپ از برجام، برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب بود و زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال رسیده بود. وی همچنین مدعی شد: ما همچنان فکر می‌کنیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است اما اگر حکومت ایران این مسیر را رد کند باید بدانند که همه گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است.

از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه امروز گفته است: مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است.

در ادامه از بورس کالا خبر رسید: امروز دوشنبه 14 آذر ماه قرار بود 676 هزار و 150 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که از این حجم، 581 هزار و 250 تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. در همین حال، 177 هزار و 150 تن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار، 38 هزار و 400 تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

خبر دیگر اینکه علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن مخالفت صریح با فعال‌سازی هزاران معدن غیرفعال، نوشت: یشنهاد می شود در روند مزایده و واگذاری معادن بازنگری شود تا معادن استراتژیکی که کشور نیاز مبرم به آن‌ها دارد به صورت مرحله‌ای و تدریجی مدنظر قرار گیرند و از واگذاری و فعال‌سازی تعداد زیادی محدوده معدنی که خارج از ظرفیت و توان اکوسیستم‌های کشور است و خسارات‌ محیط زیستی غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد جلوگیری شود و پس از بررسی و نتیجه گیری ، این سازمان را نیز مطلع کنید. چندی پیش، سخنگوی وزارت صمت از مزایده ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور تا پاین آذر ماه خبر داده است که  این اقدام با واکنش منفی دوستداران محیط زیست همراه شد و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را نیز به همراه داشت.

در همین حال، علی محمد ابویی نایب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه مصوبه دولت با موضوع صدور اجازه صادرات تولیدکنندگان فولادی توسط بورس کالا، ارزشمند و موجب انسجام در صادرات خواهد شد، شرط تحقق این امر را رفع مشکل حضور صنایع بالادستی صاحبِ کرسی در بورس کالا که تعارض منافع ایجاد می‌کند، دانسته است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۸ ماهه اول امسال حجم تجارت غیرنفتی سال جاری به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. در این میان، صادرات غیرنفتی به وزن ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تن و به ارزش ۳۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۴٫۵ درصد و از نظر وزنی نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است. در این میان، مهم‌ترین اقلام واردات نیز شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن آفتابگردان، شکر تصفیه نشده، پال اویل یا روغن نخل و کنجاله بوده است.

آخرین خبر از بازار جهانی اینکه براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، در دو هفته اخیر کاهش عرضه قراضه فولاد در بازار جهانی باعث شد خریداران ترکیه و تایوان محموله‌های قراضه را با قیمت بیشتری خریداری کنند، این درحالی است که فعالیت در بازارهای اصلی آسیایی  پراکنده باقی ماند. همچنین داده‌های آمار گمرک چین نشان می دهد: آمار صادرات ورق سرد اندونزی به چین در ماه اکتبر نسبت به ماه گذشته، ۲۸ درصد و در مقایسه با سال گذشته از رشد ۱۵۷ درصدی حکایت دارد. در ادامه بسیاری از منابع گزارش دادند: حدود ۴۰ هزار تن اسلب ویتنامی برای حمل سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی فوب به ایتالیا فروخته شد.

در این راستا، اسلب و بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس در بازار جهانی با ثبات قیمت همراه است. بیلت صادراتی منطقه CIS، با نرخ 503 دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه به قیمت 420 دلار در هر تن به فروش رسید. همچنین هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس، با قیمت 404 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران، با نرخ 446  دلار مبادله شد. با این تفاسیر باید منتظر افزایش تقاضا در بازار باشیم و باید دید فردا چنین پیشنهادی ثبت می‌شود

خبر مهم دیگر اینکه مجموع فروش 8 ماهه شرکت‌های بورسی فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی با افزایش 13 درصدی، ۴۲۹ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. البته در ۸ ماهه امسال، سهم کل فروش شرکت‌های معدنی از کل شرکت‌های بورسی ۱۷ درصد است.

همچنین از بازار سرمایه خبر رسید: بورس امروز ریزش داشت و در کانال یک میلیون و 413 هزار واحد به کار خود پایان داد. کگل، میدکو، فولاد، وپاسار، وبملت و وبانک نمادهایی بودند که در ریزش شاخص تاثیر داشتند. در بررسی بازارهای مالی طلا و سکه مانند روزهای گذشته روند صعودی را طی کردند و طلای 18 عیار کانال قیمتی یک میلیون و 600 هزار واحدی را فتح کرد و در همین پایه ایستاد. سکه نیز با قیمت 17 میلیون و 800 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که اونس جهانی 1794 دلار قیمت خورد که نسبت به نرخ پایان معاملات روز گذشته کاهش اندکی داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *