صدور مجوز کف عرضه برای صادرکنندگان محصولات فولادی از شنبه

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد: از پنجم آذر (شنبه ) بورس کالا با صدور مجوز کف عرضه برای محصولات فولادی ، گواهی صادراتی برای صادرکنندگان صادرخواهد شد.

سیف‌الله امیری در گفتگو با فولادبان با اشاره به مصوبه صدور گواهی صادراتی، اظهارداشت:  وزارت صمت درصدد اعلام کف عرضه تمام محصولات و کالاهای فولادی ، مس و آلومینیوم به بورس کالاست.

وی با بیان اینکه از پنجم آذر ( شنبه) مجوز کف عرضه برای صادرکنندگان محصولات فولادی صادر می شود، گفت: با صدور این مجوز، فعالان و صادرکنندگانی که محصولات خود را به بورس کالا عرضه می کنند، می توانند با اخذ گواهی صادراتی برای محصولات فولادی خود، محصولاتشان را به بازارهای هدف صادر کنند.

این مقام مسئول در وزارت صمت درباره محصولات صادراتی فولادی افزود: با توجه به نیاز کشور به محصولات ابتدای زنجیره، 100 درصد محصولاتی همچون کنسانتره ، گندله و آهن اسفنجی باید در بورس کالا عرضه شود.

امیری با اشاره به مازاد تولید گندله در زنجیره فولاد، گفت: در حال حاضر مازاد مصرفی تولید گندله در کشور وجود دارد و 120 درصد نیاز کشور گندله تولید می شود، بنابراین کل تولید این محصول احتمالا به بورس خواهد آمد و هر تولیدکنننده ای که رعایت کف عرضه را داشته باشد، می تواند برای صادرات محصولات تولیدی خود گواهی صادراتی بگیرد و به راحتی از خط سبز عبور و محصولات خود را صادر کند.

وی درباره صادرات دیگر محصولات نهایی فولاد، خاطرنشان کرد: دیگر محصولات زنجیره فولاد مانند شمش و سایر کالاها باید 120 درصد نیاز کشور باید به بورس کالا عرضه شود، یعنی اگر 100 تن شمش نیاز کشور است، باید 120 تن عرضه شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه عرضه 120 درصدی شمش شامل رقابت خواهد شد، خاطرنشان کرد:عرضه  120 درصدی شمش رقابت هم خواهد خورد، زیرا ممکن است برخی کارخانه ها در اورهال باشند و یا به دلایلی نتوانند تولید کنند و به همین علت عرضه برای شمش 120 درصد در نظر گرفته شده تا مشکلی برای نیاز داخل پیش نیاید.

امیری در پاسخ به سوال فولادبان مبنی بر گواهی صادراتی محصولاتی مثل لوله و پروفیل که به بورس کالا عرضه نمی شوند، تصریح کرد: برای این محصولات وزارت صنعت ، معدن و تجارت گواهی صادراتی صادر خواهد کرد تا مانع ازصادرات  کالاهای بی کیفیت به بازارهای صادراتی شوند و محصولات ایرانی بدنام نشود و در عین حال تولید کنندگان با نام خودشان به راحتی بتوانند صادرات انجام دهند و بازرگانان و صادرکنندگان نیز از طریق رینگ صادراتی بورس کالا  کالاهای مازاد را بخرند و صادر کنند.

وی در پایان اظهارداشت: اگر تولید کننده ای کف عرضه را رعایت نکند، گواهی صادراتی از طریق سیستم بورس کالا برای وی صادر نخواهد شد و از آنجا که سامانه بورس کالا به گمرک در ارتباط است، اجازه صادرات را خود سیستم نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *