بورس کالا به‌شدت در معرض خطر مهندسی عرضه و بازار قرار دارد

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی می‌گوید: بورس کالا موجب شفافیت معاملات و کنترل بازار خواهد شد اما درعین حال هم نمی‌تواند جایگزین نظام توزیع و لجستیک باشد.

آنوش رحام  در گفتگو با فولادبان با اشاره به مصوبه الزام عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا، اظهارداشت: دولت تلاش دارد با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا، بازار داخلی کشور را همراه با شفافیت کند.

وی، بورس کالا را محلی برای عرضه مواد اولیه و خام عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد باید برخی از کالاهای فولادی در زنجیره فولاد مثل مواد خام و اولیه محصولات فولادی که تامین کننده زنجیره های بعدی هستند، در بورس کالا عرضه شوند.

این فعال صنعتی با بیان اینکه عرضه در بورس کالا موجب شفافیت معاملات و کنترل بازار خواهد شد، تصریح کرد: با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، هم میزان عرضه ها مشخص است و شفافیت مشخصی دارد و هم اینکه تامین کننده اصلی بازار، کالای خود را به صورت متناسب و براساس نظارت در بورس عرضه می‌کند و احتمال اینکه این کالاها در بورس کالا عرضه نشود و از در پشتی به بازار وارد شود، وجود نخواهد داشت.

رحام با اشاره به کنترل بازار و کاهش سوداگری، خاطرنشان کرد: با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، احتکار و انبار مواد اولیه برای عرضه محصولات فولادی در دوره های بعدی زمانی و با قیمت بالاتر به بازار و تولید کننده، توسط واسطه ها کاهش می‌یابد و نظام سوداگری کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بورس کالا به شدت در خطر مهندسی عرضه و بازار قرار دارد، تاکید کرد: بورس نمی تواند جایگزین نظام توزیع و لجستیک باشد در حالی که متاسفانه بسیاری از سیاستگذاران و مدیران این بازار، به بورس کالا ماهیت توزیع کالا و لجستیک داده اند که قطع به یقین، این سیاست نمی تواند بازدهی مناسبی برای بازار، مدیریت کالا و نسبت پراکندگی کالا در سطح بازار داشته باشد.

به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، متاسفانه در حال حاضر بورس کالا با مهندسی انواع عرضه و روش های عرضه نقدی و غیر نقدی و تلفیقی و غیر تلفیقی مدیریت می‌شود که این شیوه های مدیریتی صدمات جبران ناپذیری به واحدهای تولیدی می زند.

رحام با انتقاد از نبود یک شیوه مشخص برای قیمت گذاری تصریح کرد: در چند وقت اخیر عرضه های بورس کالا برای ورق و حتی دیگر محصولات فولادی فرمول واحدی نداشته است و هر عرضه با شرایط رنگارنگ و متفاوتی همراه بوده است و فعالان باید طبق جداول مختلف ، شیوه قیمتی را رمزگشایی کنند تا متوجه چگونگی شرایط عرضه شوند و از اینرو واحدها به راحتی نمی توانند عرضه مناسب خود را انتخاب کنند.

وی درباره عرضه های نقدی در بورس کالا نیز گفت: سیاستگذاران و مدیران بورس کالا با علم به اینکه واحدهای تولیدی مشکل گردش مالی دارند و از طرفی، واحدهای بالادست و تولید کنندگان بزرگ فولادی مشکل ریزش سود دارند، به عرضه های اعتباری روی آورده اند در حالی که پیامد این عرضه ها، سود مضاعف در جیب تولید کننده بالادست و ضرر و زیان به بازار و پاین دست شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *