تولید فولاد سبز؛ فرآیندی پرهزینه اما مفید/ اقدام فوری ایمیدرو چیست؟

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: استفاده از فناوری های جدید برای همگام شدن با تولید فولاد سبز در جهان در دست اقدام فوری است.

وجیه اله جعفری در گفتگو با فولادبان بر لزوم استفاده از فناوری‌های جدید برای همگام شدن با جهان در معدن کاری و تولید فولاد سبز، تاکید کرد.

وی گفت: برای همگام شدن با کشورهای پیشرو در این حوزه باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کرد. همچنین در طراحی‌ها و ورود ماشین آلات معدنی تکنولوژی‌های مربوط به معدنکاری و فولاد سبز را مد نظر قرار داد، چرا که استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی می‌تواند این حوزه را دچار مشکل کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به انجام تفاهم نامه با شرکت‌های فولادی و با توجه به اهمیت کربن زدایی در سال‌های آتی، تصریح کرد:  دستیابی به فناوری تولید فولاد سبز ضرورتی انکار ناپذیر است. باید در افق 2030 به کربن و ضایعات صفر برسیم. امروز عدد ما در تولید کربن بسیار بالا است.

جعفری تاکید کرد: فعالیت در این زمینه را باید امروز شروع کنیم تا از کشورهای جهان در این حوزه عقب نمانیم و فاصله خود را با آن‌ها به حداقل برسانیم، بنابراین بهتر است کار را بدون اتلاف وقت شروع کرد و چگونگی آن نیز باید از طریق تفاهم نامه‌ها دنبال شود، چرا که تولید فولاد سبز فرآیندی پرهزینه اما مفید است و صنعت باید به سرعت افزایش یابد تا به اهداف خالص صفر برسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سرعت استفاده از فناوری‌های جدید و تولید آن‌ها بسیار افزایش یافته و می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده و استفاده از فناوری‌های جدید در همه موارد از جمله استحصال، استخراج و حتی اکتشاف کمک کند.

به گزارش فولادبان، بنا به گزارشات نشریه‌های معتبر، تولید فولاد بیش از هر صنعت سنگین دیگری CO2 تولید می کند که حدود 8 درصد از کل انتشار جهانی را شامل می شود.

در حال حاضر تلاش‌ها برای انتقال تولید فولاد از کوره‌های زغال‌سنگ، به کوره‌های برق یا هیدروژن در حال انجام است. اما از آنجایی که کشورهای سراسر جهان به دنبال ساخت و توسعه شهرها و زیرساخت های خود هستند، همه آنها اشتهای هولناکی برای یک چیز دارند: فولاد.

امروزه این فلز رایج ترین فلز مورد استفاده در جهان است و در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما – از ماشین‌ها، هواپیماها و کشتی ها گرفته تا ماشین های لباسشویی و وسایل خانه – کاربرد دارد. البته حدود 75 درصد فولاد هنوز عمدتاً در کوره های بلند زغال سنگ ساخته می شود که مقادیر زیادی دی اکسید کربن را به جو پمپ می کنند.

از سوی دیگر، برای گرم کردن کوره ها تا دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد به مقادیر زیادی انرژی نیاز است. به طور کلی، تولید فولاد حدود 8 درصد از انتشار co2 جهانی را تشکیل می دهد.

واضح است که پاکسازی این منبع صنعتی بزرگ تولید کننده آلودگی CO2، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، کلیدی است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA) برای دستیابی به اهداف اقلیمی جهان، انتشار گازهای گلخانه ای باید تا سال 2050 ، تقریبا 50 درصد کاهش یابد و سپس به کاهش خود ادامه دهد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *