مصوبات بورسی به‌تنهایی تأثیری در بهبود وضعیت ندارد/ لزوم بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مصوبات بورسی به تنهایی تأثیری در بهبود وضعیت ندارد، بر لزوم بازگشت اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران بازار تأکید کرد.

محمدحسین کیانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به مصوبات جدید و جلسات شورای ‌عالی بورس در حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد: تصمیمات و جلساتی که مسئولان برای بهبود روند معاملاتی انجام می‌دهند، در کوتاه مدت می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. در این راستا، برخی پارامتر وجود دارد که به کمک آن می‌توان در بلند مدت شاهد صعود روند معاملاتی بود. به همین دلیل، باید در بازنگری نرخ بهره و اعمال نظر دستوری قیمت‌ها کار شود، چرا که بسیاری از صنایع درگیر قیمت‌گذاری دستوری شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشور به ثبات اقتصادی نیاز دارد، تصریح کرد: در این راستا، باید تکلیف مذاکرات سیاسی و برجام مشخص شود، تا نتیجه آن را در بازار سرمایه مشاهده کرد. علاوه بر این، عملکردهایی نیز می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد، به طور مثال، پالایشگاه تهران قصد خرید بلوک 12 درصدی سهام پتروشیمی خلیج‌ فارس با 3 برابر قیمت تابلوی معاملاتی را داشت که می‌توان گفت با این کار حقوق سهام‌داران ضایع شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نتایج کار کردن بر عوامل بنیادی بازار بهتر از مصوبه‌های کوتاه‌مدتی است که مدتی پس از تصویب، به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین با ثبات اقتصادی در کشور می‌توان حتی نرخ‌گذاری دستوری را حذف کرد. همچنین در صورتی که دلار نیما وارد بازار آزاد شود، نرخ آن واقعی‌تر شده و در وضعیت شرکت‌های بورسی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

کیانی با بیان اینکه مصوبات به تنهایی تأثیری در روند بورس ندارد، بر لزوم بازگشت اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار تأکید کرد.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی است که نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است، بازگشت اعتماد مردم و سهامداران به بورس اولویت بسیار مهمی خواهد بود. البته این اتفاق باید با مثبت شدن گزارش صورت مالی شرکت‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *