اصلاح و بازنگری مصوبه اعمال عوارض جدید بر محصولات خام و نیمه خام در دستور کار وزارت صمت

یک فعال صنعتی با انتقاد از مصوبه اعمال عوارض بر محصولات صنعتی خام و نیمه خام، گفت: تصمیمات شورای آهن و فولاد با توجه به همفکری تشکل‌ها زنجیره فولاد برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی اقدامی تاثیرگذار است.

سید بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان،با اشاره به فهرست جدید عوارض صادراتی برای مواد خام و نیمه خام  اظهارداشت: تصمیم و مصوبه اخذ عوارض از محصولات خام و نیمه خام منطقی نبوده و هیچ‌گاه نیازی به اخذ عوارض وجود نداشته است.

وی، اخذ عوارض از محصولات صنعتی به ویژه برای مواد خام و نیمه خام را اساسا غلط و نابجا خواند و گفت: فعالیت های  صادراتی موفق مستلزم بازاریابی ، شناخت بازارهای هدف صادراتی و ایجاد شرایط رقابتی در این بازارهاست و مصوبه اخذ عوارض راه حل این شرایط نیست.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اتخاذ تصمیمات جدید وزارت صمت برای اصلاح عوارض مواد و نیمه خام، تصریح کرد: مذاکراتی در معاونت معدنی وزارت صمت برای اصلاح و بازنگری اخذ و وضع عوارض در حال انجام است که امید است با تجدید نظر در این مصوبه، اصلاحات به نحو مقتضی انجام شود.

احرامیان همچنین درباره تصمیمات شورای آهن و فولاد برای تعیین قیمت پایه و زنجیره فولاد به فولادبان گفت: همفکری و همدلی در شورای آهن و فولاد، گام مهمی برای تشکل‌های زنجیره فولاد به حساب می‌آید.

وی، حوزه پوشش شورای آهن و فولاد را در تشکل های زنجیره فولاد گسترده خواند و افزود:دو انجمن سنگ آهن و انجمن تولیدکنندگان فولاد حوزه فعالیتی بزرگی در زنجیره فولاد دارند و طبیعتا همفکری این تشکل‌ها می‌تواند شرایط مساعد و مناسبی را برای زنجیره فولاد فراهم کند و برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی هم می تواند اثرگذار باشد.

به گزارش فولادبان، فهرست جدید مواد معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام که براساس مصوبه هیات دولت، درآمد حاصل از صادرات آنها در تمام نقاط کشور مشمول مالیات شناخته شد، اعلام شد.

در این راستا، هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های اقتصاد و صمت، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و اتاق بازرگانی ایران و به استناد بند (ص) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، فهرست مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورتخام و نیمه خام را تصویب و ابلاغ کرده است.

متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *