عوارض، مشکلات صادرات فولاد را چند برابر کرد/ برجام کمکی به بازار فولاد نمی‌کند

بر اساس اظهارات یک کارشناس، صنعت فولاد به شرایطی رسیده که حتی با احیای برجام، ایران باید یک رقابت منفی با شرکت‌های روس را تجربه کند که در واقع تأثیری در روند بهبود وضعیت نخواهد داشت.

احمد جانجان در گفتگو با فولادبان در رابطه با تحلیل بازار فولادی بیان کرد: برخی تصمیمات در وزارت صمت با آزمون و خطا پیش می‌رود، به طور مثال در بهترین فرصت صادراتی محصولات فولادی و پتروشیمی در اوایل سال جاری، عوارض صادراتی وضع کرد که باعث از دست رفتن فرصت ایران شد. در واقع وی برای شمش 750 دلاری و ورق 900 دلاری عوارض 22 تا 25 درصدی گذاشت و همین امر باعث شد صادرات مقاطع فولادی از صرفه اقتصادی فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: اجرای عوارض صادراتی به بهانه کنترل قیمت‌های داخلی، در نهایت منجر به دپو شدن 3 تا 4 میلیون تن از محصولات فولادی در انبارها شد. این درحالیست که در کشور 25 تا 26 میلیون تن فولاد تولید می‌شود که حدود  12 تا 13 تن آن در داخل مصرف و باقی آن نیز باید صادر شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: لازم به ذکر است حتی در صورتی که برجام به امضا برسد و ایران به بازارهای هدف صادراتی خود بازگردد، باید یک رقابت منفی با شرکت‌های روس را تجربه کند.

جانجان با اشاره به اینکه تخفیف به سایر کشورها برای دور زدن تحریم‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در چند دهه اخیر، ایران توانست مشتری‌های ثابتی در حوزه فولاد به دست بیاورد که با ایجاد عوارض صادراتی، شرکت‌های روسی با تخفیفات حدود 30 درصدی بازار فولاد منطقه را از آن خود کردند.

بر اساس گفته‌های وی، عوارض صادراتی برای محصولات کشاورزی و شیمیایی حتی با وجود کنسل شدن، منجر به ریزش 30 هزار واحدی بازار سرمایه شد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *