حال صنعت فولاد خوب نیست/ قیمت میلگرد از شمش گرانتر است

یک فعال حوزه فولاد با اشاره به اینکه روند درستی در بورس کالا برای قیمت‌گذاری زنجیره محصولات فولادی وجود ندارد، گفت: یک بنگاه تولید، علاوه بر هزینه خرید محصول، باید هزینه‌هایی همچون حقوق کارگران، دارایی، بیمه و هزینه‌های تولید و سربار نیز پرداخت کند که متاسفانه این هزینه‌های در قیمت محصولات فولادی لحاظ نمی‌شود.

مهیار قلی‌پور در گفتگو با خبرنگار فولادبان مثالی در مورد نامناسب بودن تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا ذکر کرد و اظهار داشت: تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا وضعیت مناسبی ندارد. تولیدکننده، میلگرد را کیلویی 15 هزار و 400 تومان به فروش می‌رساند اما شمش را به قیمت 14 هزار و 600 تومان از بورس کالا تقاضا می‌کند. در این میان، یک اختلاف 900 تومانی بین قیمت نهایی میلگرد و شمش به وجود می‌آید. این در حالی است که همان تولیدکننده باید کیلویی 400 تا 500 تومان برای هزینه حمل‌ونقل هر کیلو شمش خریداری‌شده پرداخت کند.

وی ادامه داد: یک بنگاه تولید، علاوه بر هزینه خرید محصول، باید هزینه‌هایی همچون حقوق کارگران، دارایی، بیمه و هزینه‌های تولید و سربار نیز در نظر داشته باشد.

این فعال حوزه فولاد به وضعیت باقی بازارهای محصولات فولادی نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: البته این مسائل در مورد بقیه محصولات فولادی اعم از نبشی، ناودانی و تیرآهن نیز صدق می‌کند. این عوامل به این معنا است که روند درستی در بورس کالا برای قیمت‌گذاری زنجیره محصولات فولادی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *