جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 23 مهر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اعمال تشویق و تنبیه قیمتی یکسان برای کل زنجیره محصولات فولادی/لزوم رفع تبعیض در جریان معاملات بورس کالا

یک فعال حوزه فولاد با تاکید بر اینکه روند فعلی معاملات در زنجیره فولاد بر اساس مهندسی عرضه پیش می‌رود، تصریح کرد: عدالت در وضعیتی برای زنجیره محصولات فولادی رعایت می‌شود که کل محصولات فولادی به یک میزان افت و خیز قیمتی پیدا کنند.

مهدی کاغذگران در گفتگو با خبرنگار فولادبان درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا اظهار داشت: در حال حاضر، روند فعلی عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا به صورت مهندسی شده پیش می‌رود و معاملات صوری برای مبادلات این محصولات شکل می‌گیرد که این موضوع در روند معاملات شمش محسوس‌تر است.

وی، تمایل برای تصاحب سه درصد ضریب فرمول محاسباتی را دلیلی بر شکل‌گیری مهندسی عرضه و برقراری معاملات صوری خواند و افزود: تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند 3 درصد ضریب فرمول را کسب کنند، از هر روشی برای فروش عرضه خود استفاده می‌کنند.

این فعال حوزه فولاد به اختلاف قیمتی بین محصولات آهن اسفنجی، شمش و میلگرد پرداخت و بیان کرد: اگر بین محصولات شمش و میلگرد مقرر شد که 11 درصد اختلاف قیمتی وجود داشته باشد، باید همین میزان فاصله بین نرخ آهن اسفنجی و شمش نیز برقرار شود تا در نهایت، تعادل در زنجیره محصولات فولادی رعایت شود.

کاغذگران پیشنهاد کرد: عدالت در وضعیتی برای زنجیره محصولات فولادی رعایت می‌شود که کل محصولات فولادی به یک میزان افت و خیز قیمتی داشته باشند. در همین راستا، لازم است که نسبت مثبت یا منفی به دست آمده از میزان معاملات انجام شده در کل زنجیره محصولات فولادی اعمال شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: بعد از انجام معاملات در یک هفته، محصولات بالای زنجیره محصولات فولادی با ضریب مثبت 3 درصد قیمتی برای هفته بعد عرضه می‌شود اما پایین دست زنجیره فولادی به همین میزان با کاهش قیمتی مواجه می‌شود که اتخاذ چنین سیاستی، منجر به آسیب دیدن تولیدکنندگان صنعت فولاد شده است.

این فعال حوزه فولاد با اشاره به اینکه ممکن است در شرایطی بخشی از زنجیره محصولات فولادی به دلیل مشکلاتی مانند کمبود تقاضا، قطعی برق و وجود موانع در راه صادرات متحمل زیان شود ولی بقیه حلقه‌های زنجیره وضعیت خوبی پیدا کند، گفت: در این شرایط باید با محاسبه میانگین معاملات انجام شده، کل زنجیره محصولات فولادی به یک میزان با تغییرات قیمتی مواجه شود. به عنوان مثال، ممکن است که شمش با قیمت مثبت سه درصد عرضه شود ولی هیچ یک از عرضه‌های گندله در بورس کالا خریدار نداشته باشد. این جریان به وجود آمده، مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد و حتی بر قیمت و عرضه محصول میلگرد نیز تاثیرگذار واقع می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors